Københavns Lufthavn er CO2-neutral fra 2019. (Foto: Jesper Carlberg/CPH)

CPH er CO2-neutral med forbehold

Københavns Lufthavn er blevet certificeret som CO2-neutral, men det gælder kun driften af selve lufthavnen, og ikke flyselskaber samt lufthavnens mange butikker og spisesteder.

Københavns Lufthavn er langt fremme i arbejdet for større bæredygtighed. I denne uge er den danske hovedstadslufthavn blevet certificeret som værende en CO2-neutral lufthavn.

Certificeringen er foretaget af Airbon Carbon Accreditation (ACA), der blandt andet har vurderet det klimaprojekt i Laos, som Københavns Lufthavn har valgt at investere i. Herigennem kompenseres for den CO2, som lufthavnen selv udleder.

Aftalen om Laos-projektet blev underskrevet i april 2019 og handler om produktion af energieffektive komfurer i Laos. Projektet er certificeret som et Gold Standard-projekt, hvilket skulle sikre, at det er blandt de projekter, der har den højeste troværdighed, hvis man skal tro ACA, der har stået for CPH´s certificering.

Københavns Lufthavn har medvirket til at finansiere træning og uddannelse af lokalbefolkningen i produktionen af klimavenlige komfurer, kvalitetskontrol af produktionen, implementering og opfølgning af projektet samt udbredelse gennem lokale markedsføringskampagner.

“Klimakompensationer er den bedste løsning lige nu og her sammen med et stærkt fokus på energieffektivitet. Verdenssamfundet har et akut ansvar for at nedbringe CO2-udledningen for klimaet kan ikke vente på, at vi har diskuteret færdig eller opfundet nye teknologiske løsninger. Klimaet har brug for handling nu og så er det ligegyldigt, om det er CO2 i Danmark eller i resten af verden,” siger meteorolog og klimarådgiver Jesper Theilgaard.

Forbehold til CO2-neutralitet
At selskabet Københavns Lufthavne A/S er blevet CO2-neutral på selve driften er vigtigt for Københavns Lufthavn, men der er stadig et stykke vej for de mange flyselskaber, der er kunder i lufthavnen, og ikke mindst for de butikker og restauranter, der fylder godt op i lufthavnens arealer.

De er nemlig ikke en del af lufthavnens nyvundne klimaneutrale status.

“Når vi henviser til Københavns Lufthavn i forbindelse med udledning af CO2, henviser vi til den udledning, som stammer fra driften af selve lufthavnen, og ikke butikker, spisesteder, flyselskaber og andre virksomheder, som er beliggende i/ved eller opererer fra lufthavne,” hedder det således i en note i den pressemeddelelse, der omtaler den nye certificering.

Samlet udledte Københavns Lufthavn inklusive kundernes aktiviteter i alt 386.573 ton CO2 i 2018. Heraf stod lufthavnen selv for syv procent svarende til 28.970 tons, og det er denne del, der er blevet CO2-neutral. De resterende 357.603 tons tilhører flyselskaberne og samarbejdspartnernes energiforbrug fra bygninger, grej og køretøjer.

Den samlede CO2-udledning fra lufthavnens aktiviteter svarer således til 0,8 procent af Danmarks samlede CO2-udledning i 2018, der var på 48,6 millioner tons.

Må ikke stå alene
At lufthavnens kunder og franchisetagere har noget at arbejde med, forhindrer dog ikke Københavns Lufthavn i selv at arbejde videre med løsninger, der kan styrke bæredygtigheden yderligere. Det sker blandt andet i forbindelse med den kommende udbygning, hvor der vil være et særligt fokus på at øge andelen af vedvarende energi, da det er vigtigt, at klimakompensation ikke blot bliver en isoleret aktivitet.

“Klimakompensationer må naturligvis ikke stå alene, og det er vigtigt, det er den rigtige form for kompensation. Skovrejsning og effektiviseringer er gode metoder, mens CO2-kvoter hører til blandt de dårligste. Det er vigtigt, at ikke bare erhvervslivet, men alle verdensborgere, ser på, hvordan vi kan hjælpe klimaet i fremtiden. For hvis ikke vi går i gang med at finde ud af, hvordan vi skal gøre ting i fremtiden, når det kommer til klimaudfordringerne, så ser fremtiden ikke ret lys ud,” mener Jesper Theilgaard.

 

Relaterede artikler

Tag med på ‘flyvetur’ ved Folkemødet

Københavns Lufthavn bliver CO2-neutral i år

2019: Grønne ambitioner, vækst og udfordringer i luften