Finger C i Københavns Lufthavn. (Foto: Dragør Luftfoto)

CPH gør bagageanlæg 2,5 km. længere

Med hjælp fra Siemens vil Københavns Lufthavn forlænge og forbedre sit bagagesorteringssystem og ruste det til at kunne håndtere den forventede fremtidige vækst.

Københavns Lufthavn har en ambition om at vokse fra de nuværende 22,7 mio. passagerer i 2011 til at håndtere 30 mio. passagerer inden for en overskuelig årrække. Samtidig vil lufthavnen bide skeer med lufthavne som Amsterdam-Schipol og den kommende storlufthavn Berlin Brandenburg, når det gælder om at være Nordeuropas foretrukne trafikknudepunkt.

Lufthavnen har allerede igangsat et omfattende ombygnings- og udvidelsesarbejde i flere af de områder, som er synlige for passagererne. Men også uden for de rejsendes synsvinkel, inde i maven på lufthavnen, skal der ske ting og sager.

Med hjælp fra Siemens er det planen at spendere op mod 90 mio. kroner på at udvide lufthavnens ni kilometer lange bagagetransportbånd med yderligere 2,5 kilometer. Udvidelsen vil sammen med en generel modernisering øge bagagesystemets kapacitet med 30 procent og skulle gerne gøre lufthavnen i stand til at håndtere de første 10 mio. ekstra passager inden det på ny bliver nødvendigt at gøre båndet længere.

Det opgraderede og udvidede system skal stå klar til det store rykind næste sommer og skal gerne kunne transportere, scanne og sortere 5.000 stykker bagage i timen. Lufthavnen har tidligere fået ørerne i mediemaskinen når bagagebåndet er brudt sammen.

Siemens kommer til at levere styringssystemerne og vil også være ansvarlig for den overordnede projektledelse.