CPH i spil til social medie-hæder

Københavns Lufthavn er nomineret i fire kategorier til en international kåring af de lufthavne og flyselskaber, som er bedst til at bruge de sociale medier.

Københavns Lufthavn er blevet nomineret i hele fire kategorier i en international konkurrence om bedste sociale medier blandt retailbutikker i lufthavnsbranchen. Priserne uddeles for andet år i træk og bag prisuddelingen står Moodie Report, der skriver om og analyserer branchen for lufthavns- og tax free-butikker.

Københavns Lufthavn er nomineret i kategorien ”lufthavn med bedste Facebook-side”. Her er lufthavnen oppe imod Amsterdam Schiphol, Singapore Changi, Denver og Los Angeles.

Også kategorien med bedste salgskampagne ved hjælp af Youtube har København med i feltet sammen med blandt andre lufthavene i Dallas/Fort Worth og Delhi. Det er CPH’s kampagne i december sidste år med juleoverraskelser, som har givet lufthavnen en plads i slutfeltet.

Virket efter hensigten
En kampagne med julemanden i transfer i lufthavnen indløste også en nominering i kategorien for bedste marketingkampagne på de sociale medier. Endelig er lufthavnen nomineret i kategorien ”bedste lufthavn på sociale medier”.

”Vi arbejder hele tiden på at videreudvikle de sociale platforme, fordi de er vigtige strategiske kommunikationskanaler, der er med til at bygge stærke relationer til passagererne og dermed øge passagertilfredsheden. Derudover spiller de sociale medier også en vigtig rolle for os i videreudviklingen af vores brand. De fire nomineringer viser, at vores strategiske fokus på de sociale medier har virket efter hensigten, og det er vi selvfølgelig godt tilfredse med,” forklarer Karen Bender, Director E-Commerce And Marketing, i Københavns Lufthavn.

På Twitter fornylig
Kigger man ned over alle de nominerede lufthavne, så går lufthavne som København, Amsterdam, Singapore, Dublin, Denver og Los Angeles ofte igen i flere kategorier. Det kunne tyde på, at når først en lufthavn har fokus på sociale medier, så påvirker det alle lufthavnens sociale medieplatforme.

En kategori, som Københavns Lufthavn dog ikke er nomineret i, er bedste brug af Twitter. Lufthavnen kom nemlig først på Twitter for ganske kort tid siden. Til gengæld er både Amsterdam, Denver og Los Angeles med i Twitter-feltet. I kategorien med bedste mobile app er Københavns Lufthavn heller ikke repræsenteret.

Moodie Reports prisuddeling handler primært om salg og markedsføring af butikker og tax free-salg i lufthavnsterminaler. En enkel pris til det bedste luftfartsselskab på de sociale medier er det dog blevet til. Her er KLM og Lufthansa nomineret sammen med Emirates, Qantas, Qatar Airways, Virgin America og WestJet.