Sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

CPH: Meget få venter for længe

I gennemsnit står kun 30 indenrigspassagerer for lang tid i kø hver dag i myldretidsperioderne i CPH’s sikkerhedskontrol. Det viser tal fra Københavns Lufthavn efter massiv kritik i kølvandet på lukningen af indenrigsterminalen.

Københavns Lufthavn lægger nu fakta på bordet, som viser, at lufthavnen efter lukningen af indenrigsterminalen stadig lever op til aftalen med flyselskaberne om at mindst 90 procent af passagererne skal vente mindre end 15 minutter foran den centrale sikkerhedskontrol. Og at i gennemsnit kun 30 indenrigspassagerer hver dag er blandt de rejsende, der i løbet af to tilsammen otte timer lange myldretidsperioder står længere tid i kø end 15 minutter.

Dermed svarer lufthavnen igen på den massive kritik, som de seneste uger er haglet ned over lufthavnen efter at man den 29. marts lukkede sikkerhedskontrollen i Terminal 1, hvor indenrigsflyene fløj fra. Nu skal både indenrigs- og udenrigspassagerer benytte den centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3.

Det har fået både pendlere, politikere og lufthavnschefer i provinsen på barrikaderne og i kor kritiseret ventetiden ved sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn.

”Det er helt grotesk. Folk er så sure og sikkerhedskontrollen er helt håbløs,” forklarede Henriette von Platen, formand for pendlerklubben SKAAL, tidligere i denne uge til CHECK-IN.dk.

Hun modtager næsten hver dag beskeder fra medlemmer, der står i alenlange køer i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. Både på hverdage og i weekenderne.

Bevise sit værd
På Christiansborg er Venstres retsordfører Karsten Lauritzen, der er valgt i Nordjylland og selv flittigt flyver mellem Aalborg og København, gået i aktion.

”Det er helt uacceptabelt, at man skal bruge mere tid på at komme gennem lufthavnen end på selve flyveturen, og derfor mener jeg, at ministeren må skride ind og bevise sit værd over for de flyrejsende, lige som han ved flere lejligheder har gjort det over for togpassagerer, siger Karsten Lauritzen til Nordjyske med adresse til transportminister Magnus Heunicke.

Skudt ved siden af
I Københavns Lufthavn har man noteret sig kritikken og har derfor dykket ned i statistikkerne for hvad ventetiderne rent faktisk har været foran sikkerhedskontrollen siden indenrigsterminalen blev lukket.

Københavns Lufthavn har en aftale med flyselskaberne i lufthavnen om, at 90 procent af passagererne skal vente mindre end 15 minutter i to myldretidsperioder. Det er mellem klokken fem og klokken ni om morgenen samt mellem klokken 15 og klokken 19 om eftermiddagen. Og den aftale har lufthavnen i det store hele levet op til i de tre første uger efter at sikkerhedskontrollen i Terminal 1 blev lukket. Kun i den tredje uge var man 0,01 procentpoint under målet i myldretidsperioderne.

“Vores tal viser tydeligt, at vi lever op til de servicemål, som er aftalt med flyselskaberne. Kritikken er derfor skudt helt ved siden af,“ pointerer Søren Hedegaard-Nielsen, pressechef i Københavns Lufthavn.

30 passagerer
Tabellen herunder viser i procent, hvor stor en andel af passagererne, der er gået igennem den centrale sikkerhedskontrol på under 15 minutter i de første uger efter sammenlægningen.

Uge 14 Uge 15 Uge 16 Gennemsnit
Myldretid 97,60 99,92 89,99 95,84

* Klokken 5-9 og 15-19.

Der har i perioden på tre uger passeret cirka 25.000 lokalt afrejsende passagerer igennem sikkerhedskontrollen hver dag. Omkring halvdelen har passeret igennem i løbet af de to peakperioder. 95,84 procent af passagererne har ventet i mindre end 15 minutter. 4,16 procent, svarende til 520 passagerer hver dag, har i løbet af de to myldretidsperioder ventet mere end 15 minutter. Da indenrigspassagererne kun udgør seks procent af de lokalt afgående passagerer, så betyder det, at omkring 30 indenrigsrejsende i gennemsnit hver dag har ventet længere end 15 minutter i myldretidsperioderne.

Københavns Lufthavn havde før sammenlægningen udbygget den centrale sikkerhedskontrol, og tog i slutningen af marts to nye spor i brug.