Københavns Lufthavn forventer at lande et endnu bedre milliardresultat i 2016 end tidligere estimeret. Det er Ryanair, der har skabt hovedparten af fremgangen.
Københavns Lufthavne A/S er en regulær pengemaskine. Aktieselskabet bag Danmarks største stykke infrastruktur tjente i de første seks måneder af 2016 hele 4,1 mio. kroner om dagen før skat. Det svarer til 750,3 mio. kroner før skat for det første halvår af 2016, hvilket repræsenter en fremgang på 20,1 procent.
Den positive udvikling ser ud til at fortsætte, hvorfor CPH opjusterer fra et årsresultat på mellem 1.450 og 1.550 mio. kroner til et niveau mellem 1.550 og 1.650 mio. kroner. Man forventer således, at en stigning i resultat på omkring 100 mio. kroner.
Det er en kombination af passagervækst og øget effektivitet, der har styrket bundlinjen hos Københavns Lufthavn. I første halvår af 2016 rejste 13.704.859 passagerer gennem lufthavnen, hvilket var en stigning på 1.359.030 passagerer svarende til 11 procent sammenlignet med første halvår af 2015.
“Den høje vækst i antallet af rejsende i første halvår af 2016 kan i høj grad tilskrives nye flyselskaber og nye ruter, der er med til at bringe flere turister og forretningsrejsende til Danmark,” skriver CPH i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsrapporten.
Op imod 900.000 Ryanair-passagerer
Det i overvejende grad et enkelt flyselskab, der er skyld i den markant vækst i København Lufthavn. Således har Ryanair alene bidraget med op til 900.000 ekstra passagerer, hvorfor det ofte udskældte irske lavprisflyselskab rent faktisk er den indirekte årsag til, at Københavns Lufthavn må opjustere.
Nye ruter til Bruxelles-Charleroi, Milano-Bergamo, Rom-Ciampino, Kaunas, Porto og Køln repræsenterer således alene 350.000 passagerer. Hertil kommer omkring 200.000 rejsende på ruten til London-Luton samt en markant passagervækst på de spanske Ryanair-ruter til Alicante, Madrid, Málaga og Tenerife, viser tal fra Trafikstyrelsen.
Samlet er lufthavnens trafikindtægter steget med 129 mio. kroner til 1.230 mio. kroner. Trafikindtægterne er primært en kombination af startafgifter, passagerafgifter, securityafgifter og handlingomkostninger.
“Passagerafgifterne steg med 9,2 procent, hvilket hovedsageligt skyldes et ændret passagermix samt stigning i antallet af lokalt afgående internationale passagerer, herunder fra CPH Go,” hedder det i halvårsrapporten. Netop Ryanair benytter lavprisfingeren CPH Go sammen med easyJet og et par andre selskaber.
Selvom trafikindtægterne voksede med 129 mio. kroner i første halvår af 2016, var det ikke alle pengene, der havnede på bundlinjen. Tilbage blev der en resultatstigning på 74,6 mio. kroner i det såkaldte aeronautiske segment, hvilket dog stadig er en betydelig fremgang på 39,9 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Relaterede artikler:
Spanien boomer fra Københavns Lufthavn
Stor turisttilstrømning fra lande med Ryanair-ruter