CPH-rapport skal opdateres som følge af fejl

Konsulentvirksomheden DAMVAD er i gang med at opdatere en rapport for Københavns Lufthavn, der indeholdt fejlbehæftede oplysninger.

Københavns Lufthavn kunne i tirsdags udsende en pressemeddelelse med overskriften “Stærke flyforbindelser øger væksten i Danmark”. Baggrunden var en rapport bestilt hos konsulentvirksomheden DAMVAD Analytics, der havde fået til opgave at beregne, hvor meget trafikvæksten i CPH fra 2005 til 2015 havde bidraget til Danmarks BNP.

Konklusionen var, at der var skabt 11.700 nye jobs, hvoraf 5.000 var direkte jobs i relation til rutevæksten. Det samlede bidrag til Danmarks BNP ville ifølge DAMVAD udgøre 31 mia. kroner årligt på langt sigt.

Allerede dagen efter, at undersøgelsen blev offentliggjort, blev DAMVAD sat i gang med at regne hele analysemodellen igennem. Ifølge rapportens bilag var der nemlig berettiget tvivl om, hvordan de enkelte flyselskaber fordelte sig i tre trafiksegmenter, henholdsvis point-to-point selskaber, netværksselskaber og andre flyselskaber.

Denne fordeling er nemlig ikke uvæsentlig for at opgøre beskæftigelseseffekten. DAMVAD har benyttet beregningsmodellen fra Intervistas, hvoraf det fremgår, at 1.000 ekstra passagerer til lufthavnen udløser 0,85 fuldtidsjobs ved netværksflyselskaber og andre flyselskaber. Er der tale om point-to-point selskaber, er beskæftigelseseffekten 20 procent lavere.

I 2005 var der ifølge DAMVAD 109 netværksruter, 31 point-to-point ruter samt 95 ruter hos øvrige selskaber. I 2015 var tallet steget til 120 ruter hos netværksselskaberne, 107 ruter hos point-to-point selskaberne samt 64 ruter til de øvrige selskaber. Netto har netværksselskaberne således øget med 11 ruter, mens point-to-point-selskaberne har haft en nettostigning på 76 ruter siden 2005.

DAMVAD erkender fejl
For at blive indplaceret som point-top-point selskab i undersøgelsen skal flyselskaberne være nævnt i mindst to ud af seks internationale kilder, som DAMVAD har brugt til definitionen. Der er tale om CAPA (Centre for Aviation), Budd (2014), Klophaus (2012), Dobruszkes (2013), Burghouwt (2015) samt ELFAA (European Low Fares Airline Association).

Trods dette mangler der eksempelvis i bilagsmaterialet point-to-point selskaber som Transavia, WindJet og Iceland Express, der i perioden har trafikeret CPH som point-to-point selskaber. Herudover mangler de nu krakkede flyselskaber Malev og Spanair på listen over netværksselskaber, hvor medlemmerne af alliancerne er benyttet til denne defintion.

DAMVAD Analytics anerkender da også, at listen over netværksselskaber ved en fejl ikke er udtømmende.

”Analysen er baseret på et datasæt, hvor vi har defineret netværksselskaber med udgangspunkt i 2015 for at få et rent snit. Dette valg er foretaget sammen med personer med betydelig luftfartsekspertise. Vi kunne også have taget udgangspunkt i andre år. Havde vi valgt at tage udgangspunkt i de enkeltstående år, ville listen have set lidt anderledes ud. Det har ingen betydning for de samlede sædetal eller sædetallene for P2P-selskaberne. Det har heller ingen betydning for 2015-tallene,” skriver Peter Sonne-Holm, cheføkonom hos DAMVAD Analytics i en mail til CHECK-IN.dk.

Det har dog indflydelse på, hvor mange fultidsjobs, der er etableret af netværksselskaberne.

“Det har en betydning for fordelingen mellem netværksselskaber og øvrige selskaber svarende til cirka 10 procent af netværksselskabernes sæder i 2005. Det påvirker dermed også deres vækst fra 2005 til 2015. Beregningen viser imidlertid, at analysens hovedresultater – de samlede effekter – er uændrede ved en genberegning. Men netværksselskabernes beskæftigelseseffekter ville have været cirka 300 fuldtidsjobs mindre. Dette modsvares dog af, at effekten ville være tilsvarende større for øvrige selskaber,” skriver Peter Sonne-Holm, cheføkonom hos DAMVAD Analytics i en mail til CHECK-IN.dk.

Københavns Lufthavn oplyser, at der på baggrund af fejlene i bilagsmaterialet vil blive udsendt en opdateret rapport snarest muligt.

 

Relaterede artikler:

Dansk Luftfart hilser V-udspil velkommen

V vil lave vækstplan for dansk luftfart

CPH: Vi skaber værdi for samfundet

Mange danske luftfartsjobs på spil