Københavns Lufthavn. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

CPH-topchef: Trods overskud er økonomien presset

Københavns Lufthavn fik i 2022 et overskud på 257 millioner kroner, efter at der igen er kommet gang i flytrafikken. I det seneste år har lufthavnen ansat 810 nye medarbejdere og forventningen er fortsat fremgang i 2023.

Der er igen travlt i terminalerne i Københavns Lufthavn. To år med underskud under coronakrisen er slut, og lufthavnen tjener igen penge.

Ved udgangen af 2022 var otte ud af ti passagerer tilbage, og omsætningen landede på 3,5 milliarder kroner. Det er dog fortsat 19 procent mindre end i 2019, som var det seneste normale år før pandemien.

Ledelsen advarer om, at lufthavnen står overfor en global usikkerhed og en stor gæld.

”Lufthavnen kom tilbage på sporet i 2022, men vi er fortsat udfordret af global usikkerhed og den ekstra gæld på mere end to mia. kroner, der blev oparbejdet som konsekvens af pandemien. Derfor er det afgørende, at lufthavnens rammevilkår falder på plads i 2023,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye, Københavns Lufthavne A/S.

Han fremhæver, at lufthavnens økonomi har været voldsomt presset af pandemien. I de to ekstreme kriseår akkumulerede lufthavnen et underskud før skat på 1,5 milliarder kroner, og gælden blev øget fra 8,4 til 10,5 milliarder kroner.

”I det lys må årsregnskabet med et overskud på 257 millioner kroner før skat betegnes som tilfredsstillende efter omstændighederne, men ikke på et niveau, der kan løse vores fremtidige udfordringer,” siger Thomas Woldbye.

Han understreger, at gælden skal betales. Samtidig skal der være plads til fremtidige investeringer, så lufthavnen er konkurrencedygtig og kan fastholde positionen som trafikalt knudepunkt.

Undgår ikke højere takster
I 2023 skal en række afgørende rammevilkår på plads. Aftalen mellem flyselskaberne og Københavns Lufthavn om de takster, selskaberne skal betale for at bruge lufthavnen, udløber og skal genforhandles.

”Vi skal fortsat have konkurrencedygtige priser. Gælden og de voksende omkostninger betyder dog, at vi ikke undgår højere takster, hvis vi samtidig skal kunne lave de nødvendige investeringer i udvikling og den grønne omstilling,” siger Thomas Woldbye.

Han ser tilbage på et år, som udviklede sig ganske usædvanligt. Efter en meget stille start blev rejserestriktionerne fjernet. Det udløste flere års opsparet rejselyst, så luftfarten skulle genstartes på ganske få måneder hen over sommeren.

Året sluttede med 22,1 millioner rejsende og et netværk, der er tæt på at være genopbygget med 317 ruter til 161 destinationer.

”Alle i hele lufthavnen har ydet en imponerende indsats for at få driften og trafikken genoprettet, integreret de nye kolleger og genereret det første overskud, siden den globale pandemi ramte,” siger Thomas Woldbye.

Forsigtige forventninger
Lufthavnen er forsigtig i sine forventningerne til 2023. Omsætningen forventes at stige med mere end 10 procent. Vurderingen er baseret på, at rejselysten er usvækket, så passagertallet stiger til over 25 millioner rejsende.

Lufthavnen skriver, at det finansielle resultat er omgærdet af væsentlig usikkerhed på grund af svingende energipriser, øgede låneudgifter, høj inflation og det geopolitiske landskab.

”Hvis passagertallet når op på omkring 25 millioner, forventes resultatet før skat at blive mellem 150 og 200 millioner kroner.” hedder det i regnskabet.

 

Relaterede artikler:

Kvartalsoverskud på 234 millioner kroner i CPH

CPH lover overskud på op imod 225 millioner kroner

CPH med større halvårsunderskud end i hele 2020