CPH vil have styr på taxaerne

For at ruste sig til vækst og afskaffe trafikalt kaos vil Københavns Lufthavn kun lade udvalgte taxaselskaber samle passagerer op i lufthavnen.

Med et intelligent såkaldt taxi management system og udbud af taxakørslen fra lufthavnen til udvalgte taxaselskaber vil Københavns Lufthavn slå to fluer med et smæk. På den ene side vil lufthavnen afskaffe det trafikale kaos, der flere gange om dagen opstår på lufthavnens primære trafikåre og på den anden side ruste lufthavnen til passagervækst ved at effektivisere taxabetjeningen.

Flere gange dagligt kan man i Københavns Lufthavn opleve lange køer af taxaer ned ad Ellehammervej, som er den centrale trafikåre foran lufthavnsterminalerne. Taxaer som venter på at det bliver deres tur til at få plads i lufthavnens opmarchområde langs Terminal 3 og i sidste ende samle passagerer op.

Ofte strækker køen sig næsten helt ned til rundkørslen på den anden side af Terminal 2 ud for det tidligere SAS-hus. Og det skaber trafikale problemer og farlige situationer, at højre vognbane er proppet med holdende Mercedes’er.

BroBizz-koncept
Samtidig runder lufthavnen i år formentlig 25 mio. passagerer og er i fuld gang med at forberede sig til at kunne håndtere 40 mio. passagerer om bare få år. Det giver sig udslag i løbende om- og tilbygninger af terminaler og gates. Men også landside har lufthavnen fokus på at gøre sig klar til at kunne håndtere passagervæksten.

Konkret kommer det til at betyde, at taxakørslen fra lufthavnen sendes i udbud i starten af næste år. De taxaselskaber, der ikke får del i udbuddet, kan fremover kun afsætte passagerer i lufthavnen. Taxaer fra de selskaber, som vinder udbuddet, vil blive opmarcheret på et nyt venteareal i hjørnet af lufthavnens P9-parkeringsområde øst for Hilton-hotellet.

Taxaerne vil så løbende blive bedt om at køre op foran Terminal 3, når der er behov for det. Det skal det nye såkaldte taxi management system sørge for. Det er baseret på et BroBizz-koncept, hvor bomme, et prognoseværktøj og opmarchområdet sikrer, at der altid er præcis de taxier, som der er brug for.

Med det nye system vil lufthavnen få en langt mere præcis dialog med taxicentraler og vognmænd, der løbende bliver orienteret om behovet for taxier. Dermed kan man begrænse tomgang og unødig ventetid og samtidig frigøre taxier til at køre andre ture i det storkøbenhavnske område.

Hver tiende tur
Alle taxiselskaber, der i dag betjener lufthavnen, inviteres til at byde på kontrakten, der har en værdi på omkring 650 millioner kroner over tre år. Meget tyder på, at det beløb vil vokse i de kommende år. Alene i 2014 er antallet af taxature til og fra lufthavnen vokset med 50.000.

Københavns Lufthavn kommer ikke til at tjene penge på udbuddet eller det nye system. Den forventede årlige pris på 17 millioner kroner for etablering og drift af Taxi Management skal betales af de selskaber, der vinder udbuddet.

En rapport fra januar udarbejdet for Taxinævnet i Region Hovedstaden viser, at mere end hver tiende taxitur i hovedstadsområdet er fra eller til lufthavnen – i alt 1,35 million ture om året.