Luftfoto fra Københavns Lufhavn. (Foto: CPH | PR)

CPH vil redegøre for arbejde med luftkvalitet (opd.)

Københavns Lufthavn vil over for Folketingets transportudvalg beskrive det arbejde, der gøres for at nedbringe antallet af ultrafine partikler i luften over og omkring lufthavnen.

I løbet af 2024 viste målinger foretaget af Aarhus Universitet, at der er høje niveauer af ultrafine partikler omkring Københavns Lufthavn.

Den danske hovedstadslufthavn arbejder løbende på at nedbringe antallet, og lufthavnen har nu inviteret Transportudvalget og Miljøudvalget på besøg for en redegørelse af de initiativer, der tages for at begrænse den lokale miljøpåvirkning. CPH tilbyder også at komme i foretræde for udvalgene for at redegøre for lufthavnens initiativer på området.

’Der har i den seneste tid været stor opmærksomhed omkring den lokale miljøpåvirkning fra Københavns Lufthavn (CPH) – særligt i form af ultrafine partikler. Derfor fremsender jeg til udvalgenes orientering en beskrivelse af, hvad Københavns Lufthavn har gjort historisk for at mindske den lokale miljøpåvirkning, og hvilke tiltag, som vi netop nu er i gang med for at nedbringe påvirkningen,’ lyder det fra Christian Poulsen, administrerende direktør i Københavns Lufthavn, i invitationen.

Torsdag 27. februar afholdes der åbent samråd med miljø- og ligestillingsministeren samt transportministeren i Transportudvalget omkring partikelforurening fra Københavns Lufthavn.

En kerneopgave at forbedre miljøet
Christian Poulsen påpeger, at Københavns Lufthavn er et stærkt internationalt knudepunkt for danskere og udenlandske besøgende med mange direkte ruter til hele verden. Og at lufthavnen er vigtig for erhvervslivet.

’Som landets største infrastrukturknudepunkt og med rollen som international lufthavn følger et stort ansvar. Det er desværre ikke muligt helt at undgå miljømæssige gener fra lufthavnen. Dog ser vi det som en kerneopgave at begrænse påvirkningerne af klimaet og miljøet så meget som muligt under hensyntagen til de samfundsmæssige gevinster, der er ved at drive en international lufthavn,’ lyder det.

Københavns Lufthavn har i mange år arbejdet fokuseret på at forbedre luftkvaliteten, og lufthavnen overholder da også alle gældende myndighedskrav.

Arbejdet med at forbedre luftkvaliteten er en del af lufthavnens bæredygtighedsstrategi, og det har siden 2010 været organiseret via lufthavnens luftkvalitetsprogram udarbejdet sammen med partnervirksomheder og arbejdstagerorganisationerne.

Fire hovedinitiativer
Københavns Lufthavn har udsendt et handlekatalog med igangværende initiativer vedrørende luftkvalitet. Heri er beskrevet initiativer inden for “Operationelt”, ”Køretøjer og grej”, ”Arbejdsmiljø” og ”Innovation og data”.

Inden for det operationelle vil CPH blandt andet minimere køretiden for både ankommende og afgående fly. Herudover arbejdes der også på, hvordan man kan optimere infrastrukturen i lufthavnen for at reducere luftforurening og støj. Effektive rullevejssystemer og moderne standpladser er blandt fokusområderne.

Køretøjer og grej indebærer aktiviteter i forbindelse med afvikling af flyvninger. Samlet set opererer over 2.000 køretøjer og grej i og omkring Københavns Lufthavn. CPH arbejder blandt andet på at udskifte egne køretøjer og grej (mere end 800 stk.) for at reducere udledningen af drivhusgasser og for at mindske luftforureningen.

I forhold til arbejdsmiljø har CPH et ansvar over for både egne medarbejdere og medarbejdere fra alle lufthavnens partnere. I arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet er der blandt andet fokus på at minimere tomgangskørsel med køretøjer og grej, der anvendes airside, for at undgå unødig påvirkning af luftkvaliteten.

Inden for innovation og data har CPH blandt andet et stort fokus på at skubbe på udviklingen af bæredygtige flybrændstoffer (SAF – Sustainable Aviation Fuel) og såkaldt lavaromatisk brændstof for at forbedre luftkvaliteten omkring lufthavnen.

Opdatering 27. februar 2025 klokken 08.55:
Det fremgik først i artiklen, at Københavns Lufthavn 27. februar ville besøge Folketinget for at komme i foretræde for Transportudvalget og Miljøudvalget for at redegøre for initiativerne på området for luftforurening. Dette var imidlertid en fejl; der afholdes blot samråd denne dag uden CPH.

 

Relaterede artikler:

CPH støtter ny undersøgelse af mulige konsekvenser

CPH: Bæredygtigt flybrændstof højner luftkvaliteten

Tysk luft-og rumfartscenter skal måle luften i CPH