Norwegian vil have flere virksomheder til frivilligt at investere i bæredygtigt brændstof. (Foto: Norwegian | PR)

Dansk virksomhed flyver grønt med Norwegian

Norwegian har iværksat et program, der skal få flere virksomheder til frivilligt at betale for bæredygtigt brændstof, når medarbejderne skal flyve i forbindelse med arbejdet.

I øjeblikket eksperimenterer mange flyselskaber med metoder, der kan nedbringe CO2-udledningerne ved flyvninger. En af de gængse veje til at nå dette mål er at benytte bæredygtigt flybrændstof – også kaldet sustainable aviation fuel (SAF) – blandet med konventionelt brændstof.

Norwegian er et af de flyselskaber, der flyver med en blanding af de to slags brændstof, og selskabet har introduceret et nyt program, hvor virksomheder får mulighed for at betale et beløb, der dækker prisforskellen mellem almindeligt og det noget dyrere bæredygtige brændstof, når medarbejderne skal på forretningsrejse. Air France-KLM tilbyder erhvervskunderne et lignende program.

Flyselskabet oplyser, at de deltagende virksomheder kan nedbringe CO2-udledningen fra flyvningerne med op mod 80 procent i et livscyklus-perspektiv, som er en metode til at vurdere hvor stor miljøpåvirkning en given service har.

Ifølge selskabets direktør for bæredygtighed Anders Fagernæs er det vigtigt, at der etableres et marked for frivillige investeringer i grønt flybrændstof, da det sender et signal om, at produktionen skal skaleres op, og det er nødvendigt for at opnå stordriftsfordele og nedbringe omkostningerne.

Dansk virksomhed deltager
Programmet er blevet til som et samarbejde mellem Norwegian og den finske olieraffineringsvirksomhed Neste, der fremstiller det bæredygtige brændstof, der anvendes på flyene. En dansk virksomhed er allerede med.

Det er logistikvirksomheden Scan Global Logistics, der har sat et mål om, at selskabets udledninger skal reduceres med 50 procent hvert tiende år. Målet skal blandt andet indfries ved at reducere den udledte CO2 på forretningsrejser, og derfor har virksomheden kompenseret for en del af de erhvervsflyvninger, der blev foretaget sidste år.

”Vi ønsker at være på forkant med omstillingen, og derfor er vi nødt til at omfavne smarte teknologier, når de bliver tilgængelige. Med dette første pilotprojekt reducerede vi CO2-udledningen fra vores forretningsrejser i 2021 med 10 procent, hvilket er den reduktion, vi gerne skal have fra alle områder hvert år,” udtaler administrerende direktør Allan Melgaard.

Aftalen med flyselskabet betyder, at Scan Global Logistics dækker omkostninger for syv ton bæredygtigt brændstof, der blev anvendt på flyvninger med Norwegian. I alt resulterer det i, at logistikvirksomheden nedbragte udledningerne fra forretningsrejserne med 21 ton CO2.

Reduktioner kan efterprøves
Brændstoffet fremstilles af genanvendt affald og rester fra råvarer, og ifølge Neste lever det op til en række etablerede standarder, og det er vigtigt, fordi det betyder, at virksomhederne kan få deres CO2-reduktioner efterprøvet og valideret, så selskaberne kan være sikre på, at der rent faktisk udledes mindre.

Det er dog ikke kun på forretningsrejser, at der skal benyttes grønne drivmidler. Norwegian udtaler, at flyselskabet i år vil iblande 0,5 bæredygtigt brændstof på selskabets norske flyvninger samt en procent i Sverige og Frankrig, da det kræves af myndighederne i disse lande.

Norwegian selv ønsker dog også at udlede mindre CO2, og derfor har flyselskabet besluttet, at der også indkøbes bæredygtigt brændstof, som kan dække alle de forretningsrejser, som administrationen hos selskabet foretager i år.

 

Relaterede artikler:

Første danske virksomhed i Air France-KLM program

ATR gennemfører testflyvning med 100 procent SAF

Vil bane vejen for bæredygtigt flybrændstof