Danish Air Transport er klar til at byde på produktion af regionale flyvninger for SAS, hvis selskabet bliver inviteret med til den kommende budrunde.
SAS skal finde en ny eller flere nye operatører til at overtage produktionen af regionale flyvninger, efter at Jet Time i slutningen af november meddelte, at man ikke længere ville drive forretning indenfor ACMI-segmentet med ATR72-fly. Dermed skal SAS inden udgangen af september måned 2017 have sikret erstatning for de otte fly, som Jet Time ved indgangen til vintertrafikprogrammet havde i produktion for SAS.
SAS har allerede tilkendegivet, at der i begyndelsen af 2017 vil blive inviteret til en budrunde, hvor udvalgte flyselskaber får mulighed for at give et tilbud på opgaven. Det er uklart, hvorvidt der er tale om et tilbud med beskæftigelse af otte fly, da SAS også kan overveje at flytte en del af ATR-produktion over på Bombardier CRJ900-flyene, hvor irske CityJet i foråret vil øge fra otte til 12 fly opereret for SAS.
Flere branchekilder er af den opfattelse, at britiske Flybe er favorit til at sikre sig beskæftigelse af flere ATR-fly hos SAS. Selskabet opererer i dag fem fly for SAS fra basen i Stockholm-Arlanda, og SAS er tilfreds med samarbejdet, mens Flybe føler sig presset af de kontraktsmæssige vilkår, hvorfor det ikke er sandsynligt at det britiske flyselskab vil øge produktionen for SAS på de eksisterende vilkår.
Hos Danish Air Transport (DAT) er man klar til at udnytte den situation, hvis muligheden måtte byde sig.
“Hvis vi bliver inviteret med til budrunden hos SAS, så vil vi absolut se på det. Vi kunne eksempelvis tage trafikken ud af København og lade Flybe tage sig af operationerne fra Stockholm,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT til CHECK-IN.dk.
Kvalitet koster
Hos DAT har man en oplagt fordel, idet selskabet primært beskæftiger dansk eller skandinavisk personale, hvilket som udgangspunkt bør tiltale SAS. Men det er også en velkendt sag, at det er dyrere at levere en produktion med skandinavisk personale, hvorfor det kan vise sig at være en ulempe, hvis SAS udelukkende kigger på prisen.
“Jeg forventer ikke, at vi vil være de billigste, hvis vi får mulighed for at byde på opgaven. Vi leverer en høj kvalitet med dansk personale og dansk overenskomst – og det koster. Derfor er jeg på forhånd heller ikke specielt optimistisk,” understreger DAT-direktøren.
En udfordring for DAT vil også være i løbet af relativt kort tid at skaffe flyene til operationen. SAS har hidtil stillet krav om ATR72-600 i produktionen, mens DAT kun råder over ATR72-500 fly, som selskabet i øvrigt selv ejer. Det vil ikke være sandsynligt, at DAT vil kaste sig ud i markedet og lease nyere ATR72-600 fly, når der samtidig er mange billigere ATR72-500 fly i markedet.
SAS stiller også håndfaste krav om bemaling og kabineindretning, hvilket DAT vil kunne leve op til uanset flytypen. Den største forskel mellem ATR72-600 og ATR72-500 er cockpittet. I 600-modellen er der installeret den såkaldte New Avionic Suite, der også er kendt som “glass cockpit” med elementer fra A380´eren. Et topmoderne cockpit, som piloterne, men ikke nødvendigvis passagererne, får fornøjelsen af.
Ellers er 500´eren 500 kg lettere, kræver kortere bane, når sin marchhøjde hurtigere og har en længere rækkevidde end den nyere version. Til gengæld kan 600´eren gå op til en højde på 25.000 fod (7.620 meter, red.), mens ATR72-500 må nøjes med en maksimal flyvehøjde på 21.000 fod, hvilket svarer til 6.400 meter. Det skulle dog også være tilstrækkeligt på kortere regionale flyvninger.
SAS har tidligere meddelt, at man sender opgaven i udbud i løbet af januar måned.
Relaterede artikler:
Flybe i flyverskjul om SAS-flyvninger
Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time
Jet Time-krise koster Aarhus-rute livet