Mandag lettede første fly på DATs nye rute mellem Esbjerg og Aberdeen, som flyselskabet har satset på efter konkursen til flybmi.
Danish Air Transport (DAT) har indviet den nye rute mellem Esbjerg og den skotske by Aberdeen.
Planen var, at en ATR42-500 med plads til 46 passagerer skulle lette mandag klokken 10.40 fra Esbjerg Lufthavn med kurs mod Aberdeen på den skotske østkyst. Men på grund af tæt tåge i Esbjerg blev afgangen flyttet til Billund Lufthavn, hvorfra flyet i stedet lettede klokken 12.45. ATR-flyet var retur i Esbjerg Lufthavn klokken 17.
DAT har arbejdet på højtryk for at blive klar til den nye olierute mellem de to offshore-byer. På trods af tåge og overflytning til Billund blev ruten mandag indviet med sækkepibekoncert fra Sønderborg Pipes and Drums i Esbjerg Lufthavn. Med på flyet til Aberdeen var erhvervskunder, repræsentanter fra rejsebureauer og turistselskaber, pressen samt helt almindelige passagerer.
”Det har været en hektisk uge, da der er en del forberedelser ved opstart af en ny rute. Vi lancerer en åbningskampagne, et business-lignede cateringkoncept og selvfølgelig lave billetpriser. Derudover har vi været i dialog med eksisterende firmakunder og fået lavet aftaler med disse. Alle involverede har arbejdet hårdt for at nå i mål med dette projekt,” siger Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT.
DAT lagde billet ind på Esbjerg-Aberdeen-ruten, efter det britiske flyselskab flybmi gik konkurs midt i indeværende måned. Selskabet tilbød gennem en årrække – og frem til konkursen – én daglig flyvning på alle hverdage med en Embraer ERJ-145 med plads til 49 passagerer.
Kommune bifalder ny offshore-rute
Ruten til Aberdeen har været vigtig for Esbjerg Kommune i mange år, og kommunen er derfor også glad for, at et dansk flyselskab har overtaget betjeningen.
”Offshore-industrien er afhængig af denne forbindelse, og derfor er jeg meget glad for, at Esbjerg Airport og DAT har indgået en aftale om faste flyforbindelser mellem Aberdeen og Esbjerg. Vi håber, at der i fremtiden kommer endnu flere flyforbindelser, der forbinder Esbjerg med resten af verden,” siger Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune.
Det er ikke kun offshore-branchen, der flyver på olieruten. Der har gennem årene også været mange turister på ruten. I forvejen har DAT også en rute fra Esbjerg til en anden offshore-by – nemlig norske Stavanger. Og konceptet fra Stavanger-ruten overføres nu også til Aberdeen-ruten.
”Vi har altid fået meget ros for servicen ombord på vores Esbjerg/Stavanger-rute. Det er derfor helt nærliggende, at vi serverer samme business-lignede oplæg på Esbjerg/Aberdeen-ruten. Om bord kan passagererne nyde højtbelagt smørrebrød og en dessert. Derudover byder vi på kolde drikkevarer og kaffe/the samt chokolade,” fortæller Jesper Rungholm.
DAT har besluttet at operere på den nye olierute med fire ugentlige afgange. På mandage er der afgang fra Esbjerg klokken 10.40 med ankomst klokken 11.35 i Aberdeen. Returflyvningen er klokken 12.05. På onsdage og torsdage er der afgang klokken 12.20 fra Esbjerg og returflyvning klokken 13.45 fra Aberdeen. Fredagsafgangen er klokken 08.40 med returflyvning klokken 10.10.
Når sommeren nærmer sig, forventer DAT at øge frekvensen mellem Esbjerg og Aberdeen.
Konkurrence fra skotsk selskab
Ruten mellem Esbjerg og Aberdeen får imidlertid endnu en operatør inden længe. Det skotske flyselskab Loganair har således meddelt, at man agter at overtage flybmi’s ruter fra Aberdeen. Det betyder, at selskabet fra mandag den 4. marts vil flyve mellem Esbjerg og Aberdeen med en 49-sæders Embraer ERJ-145. Afgang bliver klokken 13.15.
Airline Investments Limited ejer både flybmi og Loganair, hvorfor sidstnævnte er søsterselskab til det nu konkursramte britiske selskab.
I 2018 var der 12.042 passagerer på ruten mellem Esbjerg og Aberdeen, hvilket var det højeste antal nogensinde. DAT og Loganair vil på årsbasis udbyde, hvad der svarer til 42.900 sæder – altså mere end tre gange så mange sæder, som der var behov for sidste år på ruten.
Der kommer med andre ord til at blive hård konkurrence om passagererne, når Loganair i næste uge træder ind på olieruten. Jesper Rungholm udtalte dog i sidste uge over for CHECK-IN.dk, at han ser gode muligheder for at få ruten til at fungere.
Relaterede artikler:
Flyselskaber i kamp om 12.000 Esbjerg-passagerer
Britisk flyselskab indgiver konkursbegæring
Stor vækst i Esbjerg Lufthavns rutetrafik