Danish Air Transport fik i januar tildelt fire flyruter fra Bodø til Lofoten efter et udbud gennemført af norske Samferdselsdepartementet. Det SAS-ejede Widerøe indklagede afgørelsen og har nu fået medhold. DAT skal refundere over 10.000 bookinger og står til et milliontab.
Den 19. januar var der glæde i Danish Air Transport´s hovedkvarter i Vamdrup, da norske Samferdselsdepartementet offentliggjorde resultat at et ruteudbud omfattende 29 norske indenrigsruter.
Danish Air Transport (DAT) blev tildelt fire ruter fra Bodø til henholdsvis Svolvær, Leknes, Røst og Narvik i en 3-årig periode med start den 1. april. Ruterne blev tildelt efter at have været befløjet af det SAS-ejede Widerøe siden 1970´erne.
Samferdselsdepartementets beslutning om at tildele ruterne til DAT har ikke været populær alle steder i Norge. Lokalbefolkningen på Lofoten har været skeptiske, men DAT´s administrerende direktør Jesper Rungholm har gjort et dygtigt arbejde gennem medierne, således at skeptikerne er blevet betrygget i, at DAT er en kompetent og værdig fremtidig operatør på ruterne.
Men Widerøe, der tabte ruterne til DAT, har siden afgørelsen gjort alt for at spænde ben for det danske luftfartsselskab. Og det er tilsyneladende lykkedes i første omgang.
Opfylder ikke krav i udbudsdokumentation
Widerøe valgte den 6. marts at indklage Samferdselsdepartmentets afgørelse og begrundende det med procedurefejl i baggrunden for tildelingen af ruterne. Sidenhen konkluderede norske Luftfartstilsynet i en rapport den 14. marts, at DATangiveligt ikke opfylder kravene i udbudsdokumentationen for vinteroperationer,beregninger for operationpå tørre/våde baner og modfikation af fly.
Det resulterede i fredags i, at Samferdselsdepartementet valgte at omgøre beslutningen om rutetildelingen. Det betyder således, at Widerøe fra den 1. april fortsætter beflyvningen at Lofoten på en midlertidig kontrakt.
“Efter tildelingen af flyruterne til Danish Air Transport i januar er der tilvejebragt nye informationer, som viser at selskabet ikke kan starte rutedrift til Loften den 1. april i år. Jeg er optaget af at opretholde et godt flytilbud til Lofoten, og passagerer som har købt billet hos DAT har krav på refusion,“ sagde den norske samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i fredags.
Skal refundere 10.000 billetter
DAT har en frist på tre uger til at klage over Samferdselsdepartements afgørelse om at afvise DAT´s tilbud på at flyve til Lofoten. Og det agter DAT sandsynligvis at gøre.
“Vi er helt uenige i denne beslutning og vil overveje at påklage dette,“ siger Jesper Rungholm, der er administrerende direktør i DAT.
DAT måtte fredag lukke for salg af bookinger til Lofoten-ruterne som konsekvens af afgørelsen.
“Vi har over 10.000 bookinger, og det vil tage mellem seks til otte uger at refundere disse, da denne proces er manuel,“ skriver DAT i en pressemeddelelse.
Milliontab i vente
Lofoten-eventyret kan i første omgang betyde et milliontab for Danish Air Transport. Udover omostningerne i forbindelse med opstarten, markedsføring, billetsalg, ansættelse og uddannelseaf personale m.v. har selskabet også anskaffet to fly af typen Dash-8 til netop disse operationer.
Endelig tabte DAT i forbindelse med ruteudbuddets afgørelse i januar måned ruterne Florø-Oslo og Florø-Bergen til netop Widerøe, mens SAS-selskabet ogsåsidenhen harfået udkonkurreret DAT på ruten fra Skien til Bergen, der dog drives på almindelige kommercielle vilkår. DAT´s datterselskab litatuiske DOT LT har endvidere tabt udbuddet om ruten mellem Oslo og Fagernes.
Luftslaget mellem DAT og Widerøe har tilsyneladende fundet en foreløbig vinder, idet DAT har lidt et alvorligt tilbageslag på det norske marked.