Der blev klikket ind på Check-in.dk 4,5 millioner gange i 2024.

Check-in.dk: De 10 mest læste historier i 2024

i årets mest læste historier på Check-in.dk optræder flyselskaberne Jettime, LIAT, Ryanair, SAS, SriLankan Airlines samt tre danske lufthavne. Som sædvanligt er der flere hændelseshistorier i top-10.

Også i 2024 har Check-in.dk – i lighed med de tidligere år – udgivet over 1.500 historier. De mange historier blev læst af flere end 1,2 millioner unikke brugere fordelt på 4,5 millioner besøg på mediet. Disse besøg genererede over 6.9 millioner sidevisninger.

Fra årets produktion var der 10 historier, der nåede op på over 20.000 visninger og således var årets mest læste.

Nedenfor følger listen over de 10 mest læste historier på Check-in.dk i 2024.

1. Alvorlig hændelse med Ryanair-fly i CPH
En Boeing 737-800 fra Ryanairs maltesiske datterselskab var den 3. januar 2024 tæt på at kollidere med et af Københavns Lufthavns snerydningskøretøjer.

Hændelsen fandt sted kl. 23.25 i mørke og let snefald, og de 174 passagerer og seks besætningsmedlemmer skulle på en flyvning til Køln/Bonn-lufthavnen med næsten to timers forsinkelse.

Havarikommissionen konkluderede i sin rapport, at det var divergerende opfattelser af trafiksituationen på rullevej B, der førte til den marginale afstand eller en mulig kollision mellem flyets højre vinge og snerydningskøretøjet. (49.698 visninger)

Læs hele historien her.

2. Stryger til top som Europas bedste lufthavn
Magasinet European Business Air News kårer hvert år de bedste lufthavne i Europa for forretningsfly. Her kom Roskilde Lufthavn i 2024 ind på en flot førsteplads og har i øvrigt været på listen i 13 år i træk.

I 2023 blev den danske lufthavn overhalet af London-Southend og Stockolm-Bromma, men det lykkedes altså i 2024 at komme helt til tops blandt de 400 lufthavne i Europa, Mellemøsten og Afrika, som brugerne kan stemme på.

”Det er vi godt tilfredse med. Jeg er bare rigtig glad for, at vi viser, at vi kan blive ved med at holde den her performance og stabilitet. Vi lever af kunderne, så det er klart, at når kunderne er glade for os, så er det rigtig godt for forretningen,” sagde lufthavnschef Jesper Rasmussen. (39.096 visninger)

Læs hele historien her.

3. Låste pilotkollega ude af cockpittet
Et skænderi mellem kaptajn og styrmand i cockpittet på en Airbus A330-300 fra SriLankan Airlines endte med, at kaptajnen låste sin kollega ude af cockpittet.

Hændelsen foregik undervejs på en 11 timer lang flyvning fra Sydney til Colombo, og et ledende medlem af kabinebesætningen måtte gribe ind for at deeskalere situationen og samtidig sikre, at styrmanden kunne vende tilbage til cockpittet.

Efter flyvningen klagede styrmanden til selskabets ledelse, og kaptajnen blev groundet, mens en intern undersøgelse blev iværksat. (32.808 visninger)

Læs hele historien her.

4. Jettime-fly landede med næsten tomme tanke
Dårligt vejr og en uventet flapsfejl betød, at en Boeing 737-800 fra Jettime var tæt på ikke at have nok brændstof på en flyvning fra Hurghada til Billund.

Efter to landingsforsøg i Billund Lufthavn, hvor det blæste 36 knob og med 50 knob i vindstødene, besluttede piloterne at forsøge at lande i Københavns Lufthavn.

Da flyet befandt sig omkring Jyderup, var situationen den, at der var 20 minutters flyvning tilbage inden CPH, og ifølge de tilgængelige data var der brændstof nok i tankene til 38 minutters flyvning samt en reserve på yderligere 30 minutter. 

Flyveledelsen foreslog piloterne at lande i Roskilde Lufthavn, men man fortsatte mod Københavns Lufthavn og udsendte “Mayday, Mayday, Mayday’ på grund af brændstofsituationen.

Efter landingen blev det konstateret, at der var i alt 999 kilo brændstof tilbage i tankene, hvilket var nok til 27 minutters flyvning, men samtidig under de krævede 1.118 kilo, hvilket svarer til 30 minutters flyvning. (30.868 visninger)

Læs hele historien her.

5. Salg af dansk lufthavn rykker et skridt nærmere
Ringkøbing-Skjern Kommune offentliggjorde i september udbudsmaterialet vedrørende det forestående salg af Stauning Lufthavn.

En eventuel køber er forpligtet til fortsat at benytte arealerne til lufthavnsdrift, og kommunen forbeholder sig ret til at købe lufthavnen tilbage, hvis ikke dette overholdes. Salget er derudover betinget af, at en ny køber opnår tilladelse fra Trafikstyrelsen til at drive lufthavnen.

Af udbudsmaterialet fremgår det i øvrigt, at der følger forskellige aktiver med i handlen, og i den mere kuriøse afdeling finder man en Citroen Berlingo, en havetraktor, møblementet i et soverum samt nogle plissegardiner. (26.522 visninger)

Læs hele historien her.

6. Hovedkilde i DR-dokumentar arbejder ikke som pilot
DR landede i oktober med den meget omtalte dokumentar “De riges superfly”, hvor der blev sat fokus på, hvordan privatfly ejet af tre danske familievirksomheder, henholdsvis Bestseller, Lars Larsen Group og LEGO, blev benyttet.

En af hovedkilderne i dokumentaren var en tidligere erhvervspilot, der var iført en kaptajnsskjorte og dermed af DR fik tildelt etos, der skulle demonstrere, at han vidste noget om emnet.

Hovedkilden havde dog ikke som pilot beskæftiget sig med erhvervsmæssig flyvning siden 2020, og han ernærede sig ved at sælge rejser med privatfly og håbede samtidig, at dokumentaren kunne give et løft til en nyetableret virksomhed, der blev stiftet en uge før dokumentaren ramte skærmen.

“Det var for at give noget miljø til udsendelsen. Jeg kunne også sidde på et kontor i et jakkesæt. Det skal illustrere, at det er branchens syn på privatflyvning,” sagde piloten, selvom branchen lagde afstand til dokumentaren. (26.074 visninger)

Læs hele historien her.

7. Rekordlang flyvning: SAS-fly i luften over 15 timer
En Airbus A350-900 fra SAS gennemførte i februar en flyvning fra Tokyo-Haneda til København på 15 timer og 16 minutter, hvilket er en af de absolute længste flyvninger i det skandinaviske flyselskabs historie.

Udover det lukkede luftrum over Rusland, var det også en kraftig modvind, der var årsag til den lange flyrejse, der gik syd om Rusland. A350-flyet fløj fra  Tokyo via Sydkorea, Kina, Kasakhstan, Aserbajdsjan og Georgien over Sortehavet  og videre op over Rumænien, Ungarn, Slovakiet og Polen til København.

I december 2023 var der en A350-flyvning fra Tokyo til København, der faktisk varede 15 timer og 40 minutter, og under coronapandemien hentede SAS strandede skandinaver hjem fra Lima i Peru, og her blev de 11.086 kilometer tilbagelagt på 15 timer og 20 minutter. (24.747 visninger)

Læs hele historien her.

8. SAS-fly i problemer i en af verdens farligste lufthavne
Funchal Airport på Madeira er en af de lufthavne i verden, der kan være mest udfordrende at lande i, hvorfor piloter der flyver til lufthavnen skal have særlig træning.

En Airbus A320neo fra SAS måtte i begyndelsen af januar afbryde landingen efter at have gennemført en flyvning fra Stockholm. Flyet ramte landingsbanen hårdt på grund af en vindforskydning, og der blev rapporteret om kompressor-stall i venstre motor.

På videooptagelser er det dokumenteret, at der står flammer ud af venstre motor under landingsforsøget. 

Af sikkerhedsmæssige årsager valgte piloterne at omdirigere flyet til Las Palmas på Gran Canaria, hvor det foretog en sikkerhedslanding en time og 30 minutter senere. (23.574 visninger)

Læs hele historien her.

9. Flyselskab må lukke efter 67 år
Den 24. januar måtte det lille caribiske flyselskab LIAT opgive at flyve videre, da økonomien stadig var anstrengt efter coronapandemien.

Selskabet, der oprindeligt blev etableret i 1974, hørte hjemme i østaten Antigua og Barbuda med hovedbase i V. C. Bird International Airport på Antigua.

Sidenhen er selskabet genopstået som LIAT20 med første flyvning den 6. august i år. Det er nigerianske Air Peace, der har købt 70 procent af aktierne i det nye selskab, men regeringen for Antigua og Barbuda ejer de resterende 30 procent. (22.551 visninger)

Læs hele historien her.

10. Rusland beder nabolande om hjælp til indenrigsflyvninger
Sanktionerne mod Rusland betyder, at landets flyselskaber begynder at mangle reservedele til flyene, og derfor er det blevet nødvendigt at henvende sig til nabolandene med henblik på at leje kapacitet og besætninger til at flyve på indenrigsruterne i Rusland.

Der skulle angiveligt være drøftelser med, hvad russerne kalder ”venligtsindede” lande som Kasakhstan og Usbekistan.

De centralasiatiske flyselskaber er dog varsomme med at indgå i den slags partnerskaber af frygt for, at de kan blive mødt med sanktioner fra EU og USA. (21.819 visninger)

Læs hele historien her.

Næsten 25.000 historier i artikelarkivet
I 2024 var der tre dage, hvor der var særlig stor læseraktivitet. Største dag var den 11. september, hvor der var 45.149 sidevisninger på Check-in.dk. Den 10. januar og 1. juni var der også mange besøgende med henholdsvis 44.685 og 42.514 sidevisninger.

Meget mere er tilgængeligt i vort omfattende artikelarkiv med op til 25.000 historier.

 

Relaterede artikler:

De 10 mest læste historier i 2023

De 10 mest læste historier i 2022

De 10 mest læste historier i 2021