En Boeing 767-300 fra Delta Air Lines. Foto: Wo st 01/Wikimedia Commons

Delta med største tab siden 2008

Delta Air Lines tabte i andet kvartal i år 37 milliarder kroner, når nedskrivninger med direkte relation til coronakrisen medregnes. Nu bliver flyflåden forenklet og reduceret.

Det amerikanske flyselskab Delta Air Lines måtte i andet kvartal notere det største tab siden finanskrisen i 2008.

Selskabets tab før skat for perioden april-juni lyder på 3,9 milliarder dollar (25,4 milliarder kroner) før skat, mens nettotabet var på 2,8 milliarder dollar (18,2 milliarder kroner).

Heri er dog ikke medregnet nedskrivninger for 4,6 milliarder dollar (30 milliarder kroner), som er er direkte relateret til coronakrisens konsekvenser. Når disse nedskrivninger medregnes, lyder nettotabet på 5,7 milliarder dollar (37 milliarder kroner), og det er det største tab for Delta siden 2008, skriver CNN.

Det værste kvartal i selskabets historie
Delta Air Lines koncernchef Ed Bastian kalder Q2 2020 for det værste kvartal i selskabets historie.

“I betragtning af de samlede effekter af pandemien og den dertil knyttede økonomiske indvirkning på den globale økonomi, tror vi fortsat, at det vil vare mere end to år, før vi ser en bæredygtig bedring,” siger Ed Bastian i forbindelse med præsentationen af kvartalsresultatet.

Deltas passagertal faldt med 93 procent i kvartalet, hvor efterspørgslen efter flyrejser stoppede brat. Selskabets omsætning faldt med 11 milliarder dollar (72 milliarder kroner) – svarende til et fald på 91 procent – i kvartalet i forhold til samme periode sidste år.

Flyselskabets ledelse vil nu fokusere på “at skabe et nyt, stærkere Delta – omend det skal være mindre i de næste adskillige år,” som Ed Bastian udtrykker det.

Ældre flytyper sendes på pension
Det amerikanske flyselskab vil blandt andet forenkle sin flåde og sende samtlige fly af typerne MD-88, MD-90, Boeing 777 og Boeing 737-700 på pension – i alt omkring 32 fly, lige som dele af Boeing 767-300- og Airbus A320-flåden også vil blive udfaset i 2020. Delta har 56 Boeing 767-300 og 62 Airbus A320 ud af en samlet flyflåde på cirka 840 fly.

Desuden siger Delta, at det vil drage fordel af den faldende efterspørgsel ved at fremskynde og forkorte tidsrammen for flyselskabets byggeprojekter i lufthavnene Los Angeles, New York-La Guardia og Salt Lake City, hvilket vil give lavere omkostninger.

Omkring 17.000 Delta-medarbejdere, svarende til næsten 20 procent af de ansatte, har taget imod tilbud om fratrædelsesordninger eller tidlig pensionering. Det giver ifølge Ed Bastian forhåbninger om, at flyselskabet kan klare sig igennem de kommende måneder uden at skride til fyringsrunder, selv om det endnu er for tidligt at sige, om det vil lykkes.

 

Relaterede artikler:

Delta vender ikke tilbage på CPH-rute i år

Delta nyder godt af MAX-krisen

Flere transatlantiske Delta-flyvninger