Foto: BriYYZ. Air Canada Embraer E190, C-FHKP. Wikimedia Commons.

Delta sælger 19 Air Canada-fly til dansk selskab

Billund-selskabet Nordic Aviation Capital fortsætter oprustningen af Embraer jetfly. I forvejen er selskabet den største flådeejer af Bombardier og ATR-fly.

Et af verdens største flyleasingselskaber har hovedkontor i Billund. Der er tale om Nordic Aviation Capital (NAC), der med solid svensk venture-kapital i ryggen er i gang med en massiv ekspansion i markedet for regionale jet- og turbopropfly.

Den seneste transaktion er netop indgået med amerikanske Delta Air Lines, hvorfra NAC vil købe 19 Embraer E190-fly, der i dag er ejet af Delta Air Lines. De brasiliansk producerede fly anskaffede Delta ved en transaktion med Boeing Commercial Airplanes i december sidste år. Delta ville købe 20 Boeing 737-900ER-fly og fik samtidig 19 Embraer E190 med i købet, som Boeing havde overtaget fra Air Canada for at motivere det canadiske flyselskab til at indgå en stor ordre på 61 Boeing 737MAX.

Det var planen, at Delta skulle tage Embraer-flyene i brug fra fjerde kvartal af 2016 og fremad, men tilsyneladende har det amerikanske flyselskab valgt en anden strategi.

Med tilgangen af 19 Embraer E190-fly til NAC vil det danske selskab siden årsskiftet have anskaffet ikke færre end 113 Embraer E-jets enten ved direkte køb af flyene, eller ved køb af mindre flyleasingvirksomheder med denne flytype i porteføljen. Tidligere i juni købte NAC 25 Embraer E-jets i serien E175 og E190 fra amerikanske Air Lease Corporation. Herudover overtog NAC i marts den amerikanske flyleasingvirksomhed Jetscape Aviation Group, og med dette køb fulgte 28 Embraer E-jets samt yderligere 11 fly i ordre. Måneden efter overtog NAC den irske flyleasingvirksomhed Aldus Aviation, og denne aftale tilførte 30 Embraer-fly til NAC-flåden.

Større fokus på jetfly
NAC har tidligere fokuseret meget på de regionale turbopropfly fra Bombardier og ATR, og tilsyneladende ser det danske flyleasingselskab nu øgede store muligheder i markedet for regionale jetfly, hvorfor Embraer-satsningen er iværksat.

“Vi investerer kraftigt i vækst såvel organisk som gennem strategiske opkøb som det er tilfældet med aftalen med Delta Air Lines. NAC´s investering i denne attraktive portefølje af luftfartsaktiver understreger vores tillid til de langsigtede vækstmuligheder i markedet for regionale jetfly. Vi har allerede en aftale om at sælge to af disse fly og har potentielle kunder til alle de øvrige fly. Dette marked spirer og gror, og vi er glade for at kunne spille sådan en central rolle i den fortsatte vækst og ekspansion,” siger Martin Møller, bestyrelsesformand i NAC, i en pressemeddelelse.

Nordic Aviation Capital har i dag 50 flyselskaber som kunde i 35 lande over hele verden. Kunderne er blandt andet Air Canada, British Airways, LOT, Airberlin, Azul, Garuda, Flybe, HOP!, airBaltic og Olympic Air såvel som større regionale flyselskaber som Air Nostrum, Widerøe, Jet Time, Etihad Regional, Binter samt Air KBZ.

NAC har i dag en flåde på flere end 300 ejede fly samt 37 fly, som selskabet har i management. Herudover er der ordrer på 69 fly, der i løbet af de kommende år er på vej ind i flåden, der består af ATR42, ATR72, Bombardier Dash8, CRJ900, CRJ100, Embraer E170, E175, E190 og E195. NAC er i dag verdens største flådeejer og leasinggiver af ATR og Bombardier-fly.

 

Relaterede artikler:

Flybe køber 10 fly af Billund-selskab

Næsten hver 12. Embraer E-jetfly under dansk ejerskab

NAC ind på Embraer-markedet

Billund-selskab overtager 30 fly

Billund-selskab køber 25 fly