En af TAP's nye Airbus A330-900. (Foto: H. GOUSSÉ | master films)

Den portugisiske stat tager kontrol over TAP

Portugal øger sin ejerandel i TAP Air Portugal til 72,5 procent og siger samtidig farvel til den brasiliansk-amerikanske storinvestor David Neeleman, som ikke længere vil være medejer af TAP.

Den portugisiske stat vil øge sin ejerandel i flyselskabet TAP Air Portugal fra de nuværende 50 procent til 72,5 procent af aktiekapitalen for at forhindre, at flyselskabet kollapser på grund af coronakrisen. Det skriver blandt andre nyhedsbureauet Reuters.

Den portugisiske regering meddeler, at staten vil investere 55 millioner euro i flyselskabet, der ses som et strategisk aktiv for landet, men samtidig vil man undgå, at selskabet bliver nationaliseret igen.

“TAP er for vigtigt for landet til, at vi kan acceptere risikoen for at lade et sådant selskab falde. Heldigvis undgik vi en nationalisering af TAP,” sagde Portugals infrastrukturminister, Pedro Nuno Santos, på en nyhedskonference.

Privat portugisisk partner beholder 22,5 procent
Aftalen betyder samtidig, at den brasiliansk-amerikanske forretningsmand og stifter af flere flyselskaber, David Neeleman, ikke længere vil være investor i TAP, mens hans portugisiske partner Humberto Pedrosa beholder 22,5 procent af aktierne. De sidste fem procent af TAP ejes af selskabets medarbejdere.

Star Alliance-selskabet TAP blev i 2015 privatiseret op til 61 procent, men i 2016 øgede den portugisiske stat sit ejerskab til 50 procent, mens Neeleman og Pedrosa gennem konsortiet Atlantic Gateway ejede fik et ejerskab på 45 procent.

Modstand mod statslån
Den portugisiske regering har gennem flere uger forhandlet med Atlantic Gateway, som har været modstander af regeringens planer om at tildele TAP et redningslån på 1,2 milliarder euro, da det ville medføre en øget statskontrol med selskabet.

TAP bad som mange andre europæiske flyselskaber regeringen om hjælp i april, da efterspørgslen efter rejser gik helt i stå på grund af coronapandemien, og selskabet blev tvunget til at suspendere næsten alle sine næsten 2.500 ugentlige flyvninger.

EU-Kommissionen har for nyligt godkendt statslånet til TAP. Selskabet rapporterede et nettotab i første kvartal på 395 millioner euro (2,94 milliarder kroner).

Den portugisiske infrastrukturminister har også meddelt, at flyselskabets nuværende koncernchef, Antonoaldo Neves, snart vil blive udskiftet.

David Neeleman har stået for fornyelse af TAP
David Neeleman har i sin tid i TAP gennemført en stor fornyelse af selskabet med blandt andet en omfattende udvidelse og fornyelse af flyflåden og lancering af nye interkontinentale ruter.

Neeleman har stor erfaring med luftfartsbranchen og var i sin tid med til at etablere det amerikanske charterflyselskab Morris Air, der eksisterede fra 1994 til 1998, indtil det blev overtaget af Southwest Airlines.

Året efter stiftede han lavprisflyselskab JetBlue, som han stod i spisen for indtil 2007, hvorefter iværksætterevnerne blev brugt på et brasiliansk projekt, der førte til flyselskabet Azul, som i dag er Brasiliens tredjestørste flyselskab.

Senest har David Neeleman stået bag planer om at lancere et nyt amerikansk flyselskab under arbejdstitlen “Moxy”.

 

Relaterede artikler:

TAP vil åbne 15 nye ruter næste år

TAP-salg kan være i strid med EU-lovgivning

Han vil skabe fremtidens flyselskab