TAP skruer op for væksten næste år med 15 nye ruter, ligesom selskabet får leveret 15 nye fly.
Det portugisiske flyselskab TAP vil åbne 15 nye ruter næste år, og samtidig får selskabet have 15 nye fly leveret. Det siger TAPs koncernchef Antonoaldo Neves i et interview med det portugisiske medie Expresso.
Koncernchefen uddybede ikke, hvilke 15 nye ruter, der er tale om, men mandag åbnede selskabet for reservationer til tre nye ruter fra sommeren 2019: Lissabon-Basel, Lissabon-Dublin og Lissabon-Tel Aviv. Endvidere har TAP tidligere i år annonceret nye ruter næste år fra Porto til Bruxelles, München og Lyon.
En af TAPs vigtigste indtægtskilder er en lang række langdistanceruter fra Lissabon til destinationer i Brasilien, og ifølge TAP-koncernchefen skal “fortsætte med at være en dominerende aktør i det sydlige Atlanterhav og blive en relevant spiller i det nordlige Atlanterhav”.
Som et led i denne strategi vil ruten mellem Porto og Newark-New York fra næste sommer øge til syv ugentlige forbindelser.
Fordobling af flyflåden på 10 år
Antonoaldo Neves siger i interviewet, at TAPs potentiale er “meget større” end han havde forestillet sig. I 2014, da privatiseringen af selskabet begyndte, havde TAP omkring 70 fly. Nu forventer koncernchefen, at man kan nå op på 130 fly i 2025.
TAP har udelukkende Airbus-fly i sin flåde – heriblandt det nye A330-900neo langdistancefly, som selskabet er global lanceringskunde for og i alt har bestilt 14 eksemplarer af. TAPs flåde omfatter også selskabets første eksemplarer af de nye mellemdistancefly A320neo og A321neo. TAP har en ordre hos Airbus-fabrikkerne på i alt 15 A320neo og 24 A321neo.
Frem til 2025 skal TAP have i alt 71 nye fly, og selskabets flåde vil dermed have gennemgået en total fornyelse til moderne Airbus-fly, som er omkring 15 procent mere effektive i forhold til brændstofforbrug og CO2-udledning.
16 millioner passagerer i år
Sidste år havde TAP 14 millioner passagerer, i år vil selskabet komme op på 16 millioner, og næste år forventer TAP at vokse med yderligere 1,5 millioner passagerer.
Det voksende passagertal giver ifølge Antonoaldo Neves TAP problemer med selskabets operationer i Lissabon Humberto Delgado-lufthavnen, hvor kapaciteten er ved at have nået bristepunktet.
Relaterede artikler:
Jomfruflyvning med TAP A330-900neo