(Foto: CPH)

DRF: 135 kroner redder sommersæsonen

Hos Danmarks Rejsebureau Forening mener direktør Lars Thykier, at udsættelsen af en busparkeringsafgift i Københavns Lufthavn på 135 kroner vil redde sommersæsonen 2014 for krydstogtbureauerne.

I sidste uge valgte Københavns Lufthavn at udsætte lanceringen af en parkeringsafgift for busser, som henter passagerer i lufthavnen. En ny dato er endnu ikke besluttet, men hos Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) har man allerede valgt at erklære sommeren 2014 for reddet for de mange krydstogtsbureauer og busvognmænd.

En afgift vil ifølge direktør Lars Thykier fra DRF betyde, at busvognmændene skal opkræve mere for transport af passagerer hos krydstogtselskaberne, og det kan meget vel få krydstogselskaberne til at vælge København fra, mener DRF-direktøren.

“Der skal ikke mange af sådanne småafgifter til før, at krydstogtselskaberne synes, at København bliver for dyr at lægge til i,“ pointerer Lars Thykier. Krydstogtselskaberne vil iifølge DRF-direktøren i stedet vælge eksempelvis Malmø, hvor lufthavnen ikke har nogen afgift for busser. Og det skulle åbenbart ikke have noget væsentlig betydning for krydstogtgæsterne, om de ligger til i København eller Malmø.

”Der er mange, der synes, at det lyder voldsomt, at 135 kroner kan vælte læsset for en busvognmand. Man skal huske på, at der i København anløber cirka 300 krydstogtskibe hvert år. For store skibe kører der gennemsnitligt cirka 120 busser fra lufthavnen til Langelinie. I dette regnskab bliver 135 kroner per bus til rigtig mange penge,” forklarer Lars Thykier til CHECK-IN.dk. Han pointerer, at mange busvognmænd allerede har tegnet kontrakter med krydstogtselskaberne.

CPH: Vi gør som alle andre
I Københavns Lufthavn har man principielt ingen kommentarer til DRF’s pressemeddelelse om, at sommersæsonen 2014 er reddet for krydstogtbureauerne.

“Vi samarbejder gerne med alle aktørerne omkring at sikre den bedst mulige velkomst til de mange krydstogtspassagerer,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen til CHECK-IN.dk.

Lufthavnen henviser til, at man i København har været meget sen til at indføre nogen form for afgift på busser i lufthavnen sammenlignet med andre større lufthavne i Europa.

Tidligere har pressechef Søren Hedegaard forklaret over for Jyllands Posten, at en afgift på busser er en del af lufthavnens investering i et bedre flow for passagererne.

”Det er jo ingen hemmelighed, at der de seneste år har været en stor stigning i antallet af krydstogtpassagerer, der kommer igennem lufthavnen, og det har øget presset på vores busfaciliteter betragteligt. Indførslen af en busafgift sikrer, at alle brugerne vil være med til at betale for brugen af lufthavnen. Alternativt ville der kun være flyselskaberne til at betale, og det ville ødelægge vores internationale konkurrenceevne,” sagde pressechefen den i onsdags til Jyllands Posten.

Danmarks Rejsebureau Forening forventer, at en eventuel afgift tidligst kommer på tale i efteråret 2014.