DRF: Virtuelle selskaber snyder forbrugerne

Det er at snyde forbrugerne, når selskaber som WOW air og Air Sweden kalder sig luftfartsselskaber, lyder meldingen fra Danmarks Rejsebureau Forenings direktør.

Forestil dig, at du har købt billet til en flyvning med et luftfartsselskab og du ude ved gaten ser et fly med selskabets navn og logo påmalet. Så er der da tale om et rigtigt luftfartsselskab. Nej, ikke nødvendigvis. Og det er blandt andet det islandske luftfartsselskab WOW air et godt eksempel på. Selskabets Airbus A320-fly er malet i selskabets hvide og lilla farver. Men flyene opereres af litauiskeAvion Express på Avion Express’ såkaldte AOC-tilladelse.

Den lille detalje gør en stor forskel for passagererne og hvilke rettigheder de har. For uden et AOC er WOW air i realiteten blot en turoperatør eller et rejsebureau. Og så gælder EU’s regler om passagerrettigheder ikke. Det betyder blandt andet, at passagererne ikke er omfattet af reglerne for kompensation, hvis flyet er overbooket og man ikke kan komme med.

”Men det kan man ikke forlange, at almindelige flyrejsende forstår. Og EU-reglerne er lavet ud fra en forudsætning om, at et luftfartsselskab,” siger Lars Thykier, direktør for Danmarks Rejsebureau Forening.

For at signalere forskellen mellem selskaber som WOW air og traditionelle turoperatører som charterarrangører, opererer man i luftfartsbranchen med begrebet ”virtuelle flyselskaber”. Men i virkeligheden er også den betegnelse misvisende.

“Man snyder forbrugerne, når man kalder sig et luftfartsselskab, når man reelt blot er en rejsearrangør eller et markedsføringsselskab,“ understreger Lars Thykier.

Aflyst med en uges varsel
Foruden manglende kompensation ved overbookede fly, så kan det også få betydning, hvi selskabet aflyser afgange. Det så man for et par år siden, da det daværende islandske lavprisselskab Iceland Express, der var et virtuelt flyselskab, stoppede med at flyve fra Island til USA. Det berørte en lang rejsende fra blandt andet København, som havde købt billet med Iceland Express hele vejen fra Danmark til USA med en kort mellemlanding på vulkanøen.

”Passagererne fik pengene tilbage, men de fik ikke den rerouting, som de havde krav på. Og hvad nytter det at få pengene tilbage, hvis der på det tidspunkt flyet bliver aflyst, ikke er mulighed for at finde billetter til samme pris,” spørger Lars Thykier retorisk og peger på at Iceland Express stort set aflyste flyvninger med kun en uges varsel.

Herhjemme har myndighederne ikke gjort noget aktivt i forhold til problemstillinge. Men i Norge har myndighederne været ude med riven over for Flynonstop og dikterede, at det nye norske luftfartsselskab ikke måtte kalde sig et luftfartsselskab. Det samme har gjort sig gældende i Sverige, hvor Konsumentverket sidste år var efter selskabet Air Sweden, der påtænker at starte ruter til og fra København fra starten af april.

Læs også:

Flynonstop må ikke kalde sig flyselskab