Qatar Airways har base i Hamad International Airport i Doha.

Dyrere at flyve via Golf-lufthavnene

Lufthavnene i De Forenede Arabiske Emirater og Qatar har besluttet at indføre passagerafgifter for at sikre sig tilstrækkelige midler til kommende udbygninger.

Skatter og afgifter har hidtil været relativt ukendte begreber i golf-stater som De Forenede Arabiske Emirater og Qatar. Men nu indføres passagerafgifter i de store internationale lufthavne, således at den massive vækst i luftfarten i regionen kan blive delvist finansieret.

Først var lufthavnene i Dubai og Abu Dhabi, der 30. juni i år indførte en passagerafgift på 35 dirhams per afrejsende passager, hvilket svarer til omkring 65 danske kroner. Nu har Qatar valgt at følge i sporet på De Forenede Arabiske Emirater og vil med virkning fra den 1. december opkræve 35 qatari rivals på alle afrejser fra Hamad International Airport i Doha, hvilket ligesom i nabostaterne svarer til 65 danske kroner.

Beslutningen følger i kølvandet på andre tiltag i staten Qatar, der forsøger at holde igen med omkostningerne og finde nye indtægtskilder, da de lave oliepriser har sat økonomien under pres.

“Tillægget er i overensstemmelse med ICAO´s (Internation Civil Aviation Organisation, red) principper om at støtte udviklingen af verdens førende lufthavne som Hamad International Airport for at kunne øge lufthavnenes kapacitet og investere i ny infrastruktur og state-of-the-art teknologi for at kunne levere faciliteter i verdensklasse til passagererne,” lyder det i en erklæring fra Hamad International Airport, der er blevet gengivet i det lokale medie Doha News.

Dobbelt op for transferpassagerer
Passagerafgiften rammer ikke alene lokalt rejsende, men også de mange transferpassagerer, der hvert år passerer gennem de store internationale lufthavne på den arabiske halvø. Dermed bliver det dyrere for europæiske rejsende at flyve via storlufthavnene i Golfen. Hvis man således rejser til Indien eller Thailand via Doha, Dubai eller Abu Dhabi, skal betales 130 kroner i passagerafgift, da afgiften skal betales på både ud- og hjemrejsen.

I 2015 var Dubai International Airport den tredjestørste lufthavn i verden med samlet 78 mio. afgående og ankommende passagerer, mens Hamad International Airport i Doha har omkring 30 mio. årlige gennemrejsende passagerer, hvilket er lidt mere end Abu Dhabi International Airport med omkring 24 mio. passagerer om året.

Samlet har lufthavnene i Dubai, Doha og Abu Dhabi årligt omkring 65 mio. afrejsende passagerer, hvormed en passagerafgift på 65 kroner per afrejsende passagerer vil kunne sikre en samlet varig indtægt på 4,2 mia. kroner om året for de tre lufthavne.

 

Relaterede artikler:

Dubai International Airport snart verdens næststørste

Abu Dhabi kåret som bedste lufthavn i Mellemøsten

Spøgelseslufthavn til 81 mia. kroner