Nu tager EasyJet atter et skridt i retning af at mindske klimaaftrykket, da flyselskabet har indgået en aftale med Airbus om at blive lanceringskunde på et nyt produkt, der kan høste CO2 fra luften.
I disse dage er mange flyselskaber på udkig efter at sikre sig adgang til bæredygtigt flybrændstof, da det på kortere sigt kan bidrage til, at den negative klimapåvirkning af flytrafikken mindskes, men der er også andre veje til at reducere det aftryk, som flyvningerne sætter på miljøet.
Det ses blandt andet ved, at EasyJet som det første flyselskab har skrevet under på en aftale med Airbus, som går ud på, at det britiske lavprisselskab vil gøre brug af en teknologi, som skal fjerne en mængde CO2 svarende til den, der udledes af flyselskabets aktiviteter.
Teknologien kaldes Direct Air Carbon Capture and Storage (DACCS), og den europæiske flyproducent har indført den via et produkt kaldet ’Airbus Carbon Capture Offer’, som man har til sinde at tilbyde til flyselskaber i hele verden med henblik på, at selskaberne derigennem kan indfri deres klimamål.
Vil fjerne 400.000 ton
DACCS-teknologien fungerer således, at man via en række kraftige udsugningsventilatorer filtrerer og fjerner CO2-emissioner fra luften. Herefter transporteres de opsamlede udledninger til et underjordiske reservoir, hvor de oplagres permanent.
Airbus fortæller, at selvom det i øjeblikket ikke er muligt at fjerne de konkrete CO2-udledninger, som flyene sender ud i atmosfæren, gør DACCS det muligt at udvinde en tilsvarende mængde til dem, der udledes på en given flyvning, og dermed går regnskabet op.
Via Airbus’ samarbejdspartner 1PointFive, der arbejder med høstning af CO2, vil EasyJet få dokumentation for den mængde CO2, der mellem 2026 og 2029 fjernes som led i aftalen. Flyproducenten har en særskilt aftale med 1PointFive, som går ud på, at virksomhederne vil fjerne 400.000 ton CO2 fra luften over en periode på fire år.
Skal benyttes sammen med andre teknologier
Ifølge Airbus vil muligheden for at fjerne CO2 fra luften være til gavn for luftfartsbranchen, hvis den benyttes i tillæg til andre grønnere teknologier såsom bæredygtigt flybrændstof. Det er Thomas Haagensen, der er markedsdirektør på koncernniveau hos EasyJet, enig i.
”Det er en kæmpe udfordring at skulle fjerne udledningerne fra luftfarten, men vi tror på, at muligheden for at kunne fjerne CO2 vil spille en vigtig rolle i forhold til at komme vores udledninger til livs, og den vil være et supplement til andre teknologier, der tilsammen hjælper os i mål.”
EasyJet er blandt andet også i gang med at udvikle en brintmotor til fly sammen med Rolls-Royce, og Airbus’ kommunikationsdirektør for bæredygtighed og samfundsinteresser Julie Kitcher roser flyselskabets engagement i den grønne dagsorden.
“EasyJet går forrest med henblik på at fjerne CO2-udledninger ikke alene fra selskabets egne operationer, men lige så vel luftfartsbranchen generelt, og denne aftale beviser, at selskabet tager sin forpligtelse over for miljøet seriøst.”
Relaterede artikler:
Præsenterer første brintdrevne flymotor