EasyJet benytter lavprisfinger CPH Go (Foto: Arne V. Petersen)

EasyJet vokser i Københavns Lufthavn

Etableringen af lavprisfingeren CPH Go ‘er et skridt i den rigtige retning’, siger easyJets nordeuropæiske chef. Det britiske lavprisflyselskab er regnskabsaktuel med rød-orange tal på 153 millioner pund for det seneste halve år, men fremhæver samtidig væksten på det danske marked.

Strategien hos det britiske lavprisflyselskab easyJet hedder “Turn Europe Orange“. Der henvises her til den markante orange farve, der er en del af profilen hos easyJet.

Men det er mere rødlige toner, der dominerer selskabets seneste halvårsmeddelelse, der blev offentliggjort tirsdag. Trods en omsætningsfremgang på 8,1 procent til 1.266 millioner britiske pund, blev det til et underskud på 153 millioner britiske pund, eller godt 1,3 milliarder danske kroner. Det er vel at mærke resultatet for halvåret, der strækker sig fra 1. oktober 2010 til 31. marts 2011.

Et halvår, der har været præget af store vinteromkostninger, strejker og en voldsom stigning i brændstofpriserne.

Men trods det noget skuffende resultat fortsætter easyJet væksten i det kontinentale Europa. I de seneste seks måneder har det britiske lavprisflyselskab haft en passagerstigning på 21 procent på det europæiske fastland, hvor der specielt har været fremgang i Frankrig, Italien og Holland.

Men også i Danmark er der grund til tilfredshed. På ruterne fra Københavns Lufthavn har der de seneste seks måneder været en passagervækst på 37 procent godt hjulpet på vej af to helt nye ruter til henholdsvis Basel og Paris.

“Vi har valgt at fokusere på København som vores vigtigste destination i Norden. Det er et interesant marked, hvor omkring 50 procent af passagerne er danske rejsende, der bruger vores ruter til at rejse ud af landet,“ siger Thomas Haagensen, der er nordeuropæisk chef for easyJet.

Men på trods af den attraktive fordeling af passagerer stårKøbenhavns Lufthavnikke umiddelbart foran en status som baselufthavn for easyJet.

“Vi vurderer løbende potentielle markeder for nye baser. Indtil videre er Københavns Lufthavn ikke en del af planerne for en ny base,“ siger Thomas Haagensen til CHECK-IN.

Menhos easyJet-chefener der generelt stor tilfredshed med Københavns Lufthavn´s lavprisfinger CPH Go, som easyJet indtil videre har helt for sig selv. “CPH Go er et skridt i den rigtige retning. Vi er glade for, at lufthavnen viste imødekommenhed overfor vore behov.“

EasyJet er i øjeblikket i gang med at afvikle selskabets tre ruter fra Helsinki til henholdsvis Manchester, London og Paris. Ruter der har vist sig ikke at være rentable. Tidligere har man lukket en rute fra Stockholm-Arlanda til Milano, således at man primært i dag har koncentreretden nordiske indsatsomkring Københavns Lufthavn og i mindre grad Landvetter-lufthavnen i Gøteborg.

(Foto: Arne V. Petersen)