Koncernchef Sir Tim Clark, Emirates Airline. (Foto: Emirates | PR)

Emirates-topchef lægger sig fladt ned efter kaos

Topchefen i Emirates, Tim Clark, beklager i et åbent brev over for de mange tusinde kunder, der oplevede flyforstyrrelser i forbindelse med den kraftige regn i Dubai i sidste uge.

142 millimeter regn på ét døgn i Dubai var mere, end hvad storbyen i De Forenede Arabiske Emirater kunne klare.

Den store regnmængde, der faldt fra mandag aften i sidste uge og et døgn frem, svarede til mere end et års nedbør i Dubai. Vandmængderne resulterede i store oversvømmelser og trafikalt kaos mange steder. Ikke mindst i byens store internationale lufthavn.

Her har Emirates sin base, og det voldsomme skybrud betød en lang række forsinkede og aflyste flyafgange til gene for mange tusinde rejsende hos det mellemøstlige flyselskab.

På baggrund af dette har Emirates topchef, Tim Clark, udsendt et åbent brev til selskabets kunder, hvori han beklager for de store forstyrrelser for ankommende eller afrejsende passagerer fra Dubai.

Aflyste næsten 400 afgange
I brevet, der blev udsendt i lørdags, fortæller Tim Clark, at ugen med skybrud har været en af de hårdeste nogensinde for Emirates rent operationelt.

’Jeg vil gerne give vores mest dybtfølte undskyldning til hver kunde, der har fået afbrudt deres rejseplaner i denne periode,’ lyder det fra topchefen.

Regnen i Dubai var den kraftigste i byen i 75 år, men på trods af dette forblev Dubai International Airport imidlertid åben – dog altså med store forstyrrelser af flytrafikken. Oversvømmede veje til lufthavnen betød, at det var svært for blandt andet passagerer, piloter og lufthavnsmedarbejdere at komme frem til lufthavnen.

Mange fly blev omdirigeret til andre lufthavne, og i løbet af en tredages periode måtte Emirates aflyse næsten 400 flyvninger og forsinke endnu flere, da Dubai-hubbet fortsat var udfordret af personale- og forsyningsmangel.

Anerkender kunders frustration
Emirates dedikerede en lang række medarbejdere til at håndtere de mange passagerer, der blev påvirket af de forsinkede eller aflyste flyafgange. Over 12.000 hotelværelser blev sikret til strandede passagerer, ligesom 250.000 måltidskuponer blev uddelt sammen med vand, tæpper og andre fornødenheder.

Fra lørdag morgen 20. april kunne Emirates igen afvikle alle afgange som planlagt, og strandede passagerer var atter på vej mod deres destinationer. Og så arbejder flyselskabet hårdt på at få leveret omkring 30.000 stykker efterladt bagage.

’Vi ved, at vores respons langt fra har været perfekt. Vi anerkender og forstår vores kunders frustration på grund af overbelastning, mangel på information og forvirring i terminalerne. Vi erkender, at de lange køer og ventetider har været uacceptable,’ fortæller Tim Clark.

Han fortæller videre, at Emirates tager sine kunder meget alvorligt, og at selskabet vil forbedre sine processer fremover. Herudover retter han en tak til egne medarbejdere og leverandører for en utrættelig indsats gennem hele ugen.

’Til sidst – og endnu en gang – vil jeg på vegne af mig selv og alle teams på tværs af Emirates gerne undskylde over for hver eneste kunde, der er berørt af denne forstyrrelse,’ slutter Tim Clark i det åbne brev til kunderne.

 

Relaterede artikler:

Emirates og Icelandair på vej i codeshare-samarbejde

Emirates: Bedste halvårsregnskab nogensinde

Fyldte fly hos Emirates til og fra København