SAS-fly i Stockholm-Arlanda. (Foto: Alexanderstock23 | Shutterstock.com)

En ny æra i svensk indenrigsflyvning er startet

BRA har foretaget den sidste egen indenrigsflyvning i Sverige, da en del af selskabets fly fremover skal flyve for SAS, der indleder det nye år med at sætte sig tungt på landets indenrigsmarked.  

Den 30. december klokken 18.42 landede et ATR 72-600-fly med registreringen SE-MKK fra Braathens Regional Airways (BRA) i Stockholm-Bromma (BMA) efter en flyvning fra Visby Lufthavn (VBY) på den svenske ø Gotland.

Landingen var lidt udover det sædvanlige i og med, at den markerede slutningen på BRA’s indenrigsflyvninger i Sverige. Fremover skal 13 ATR 72-600’ere samt et Airbus A319-fly fra selskabet nemlig flyve wetlease for SAS og i den forbindelse opgiver BRA flyselskabets egne svenske ruter.

Aftalen mellem de to selskaber har været meget omtalt, siden den blev præsenteret i september sidste år, og torsdag den 2. januar, mens verden atter er ved at komme op i gear efter den netop overståede fejring af jul og nytår, indledes samarbejdet.

SAS beskriver selv udmøntningen af den nye aftale som en ny æra i svensk luftfart, da den betyder, at en større del af indenrigstrafikken fremover vil være koncentreret om Stockholm-Arlanda, fordi BRA tidligere benyttede sig af Bromma til selskabets ruter.

Flere nye ruter og Arlanda-lounge
Syv af flyene fra BRA er øremærket til at flyve indenrigs i Sverige, og det sætter SAS i stand til både at øge frekvensen på eksisterende ruter og føje nye til.

SAS vil etablere nye ruter mellem Arlanda og Halmstad Lufthavn (HAD), Kalmar Lufthavn (KLR) samt Scandinavian Mountains Airport (SCR), som ligeledes vil blive betjent med en rute fra Ängelholm-Helsingborg Lufthavn (AGH). Flyvningerne på de to førstnævnte påbegyndes den 27. januar.

Derudover vil antallet af ugentlige flyvninger til Visby, Malmø (MMX), Ängelholm, Ronneby (RNB) og Gøteborg (GOT) blive øget fra marts af.

Det skandinaviske flyselskab er i øjeblikket desuden i færd med at opføre endnu en lounge i Arlanda, der bliver placeret i nærheden af sikkerhedskontrollen, da man ønsker at have en lounge, der er centralt placeret i lufthavnen. Den ventes at åbne i løbet af første kvartal af i år, fortæller SAS.

Er godt tilfredse
Ifølge SAS’ koncernchef Anko van der Werff er han godt tilfreds med, at året bliver skudt i gang med, at selskabets indenrigsruter fylder mere på afgangstavlerne i Sveriges største lufthavn.

”Vores nye partnerskab med BRA vil betyde, at det bliver nemmere for rejsende fra både ind- og udland at flyve til en lang række destinationer i Sverige. Vi ser frem til at bidrage yderligere til den økonomiske vækst og fortsætte med at spille en nøglerolle i at forbinde Sverige med verden.”

Hos Arlanda er koncernchef Jonas Abrahamsson ikke overraskende glad for, at SAS har valgt netop denne lufthavn som knudepunkt som selskabets svenske ruter.

“Vi hilser SAS’ nye indenrigstrafik til Arlanda velkommen. Når indenrigstrafikken samles i Sveriges største lufthavn, vil det på sigt styrke Sveriges tilgængelighed og flere rejsende vil få mulighed for nemt at flyve til destinationer i resten af ​​verden.”


Relaterede artikler:

Norwegian om SAS-aftale: Det bliver monopol

SAS øger på svenske indenrigsruter

BRA wetleaser sine ATR-fly til SAS