En hangar fra flyservicevirksomheden Magnetic MRO i Tallinn Airport. Foto: Magnetic MRO

Estland: Vi vil have Airbus-fabrik

Estland vil være et af de 20 største luftfartslande i verden, og i den forbindelse er der ambitioner om at tiltrække en Airbus-fabrik til landet.

Der er store drømme i det lille baltiske land Estland.

Den estiske luftfartsklynge Estonian Aviation Cluster – en organisation uafhængig af staten – fremkommer med en ambition om, at Estland skal blive et af verdens 20 største luftfartslande. Og i den forbindelse håber organisationen, at Airbus kan blive lokket til landet.

”Flyproducenter er nødt til at forny deres flåder for at blive klimaneutrale. Et fly koster mellem 100 og 300 millioner euro (0,75 til 2,23 milliarder kroner, red.). Vi ønsker, at Airbus, Safran eller endda Bombardier og Embraer i det mindste etablerer nogle af deres fabrikker i Estland, og denne drøm er tættere på at gå i opfyldelse i dag end nogensinde før,” siger Kristo Reinsalu, leder af den estiske luftfartsklynge, i en pressemeddelelse.

Estonian Aviation Cluster blev oprettet i begyndelsen af 2019 og er støttet af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) og Enterprise Estonia. Organisationen sigter mod at give et løft af den estiske luftfartsbranche.

Gode vilkår for at indfri ambitiøst mål
Blandt medlemmerne i Estonian Aviation Cluster er alt fra Tallinn Airport over flyserviceudbydere som Magnetic MRO til producenter af ubemandede fly såsom Therod Systems. Der er i øjeblikket 21 medlemmer af organisationen.

Pärtel-Peeter Kruuv, der er interiørprojektleder i Magnetic MRO, mener, at Estland har gode muligheder for at indfri det ret ambitiøse mål om at mænge sig med de største luftfartslande i verden.

”Der er betydelig erfaring inden for bilindustrien og endda rumfartsindustrien i Estland, som med succes kan anvendes i luftfartsindustrien. Vi hjælper med de første skridt; det specifikke produkt eller den specifikke tjeneste defineres i løbet af fælles udvikling,” siger han henvendt til lokale virksomheder om at være mere ambitiøse i deres tankegang og drift.

Pärtel-Peeter Kruuv afholdt i september et kursus i Tallinn med navnet ” Sådan får du din fod indenfor i den globale luftfartsindustri”. Dette var i samarbejde med Federation of Estonian Engineering Industry.

Estisk samarbejde med SAS
I 2023 håber Pärtel-Peeter Kruuv, at der vil være mindst 30 estiske virksomheder, der fremstiller forskellige komponenter af forskellig størrelse til luftfartsindustrien.

Flyservicevirksomheden Magnetic MRO samarbejder med andre estiske virksomheder, ligesom den arbejder sammen med kinesiske fabrikker og allerede producerer forskelligt flyinteriør til Airbus.

Magnetic MRO har siden 2018 haft et samarbejde med SAS om servicecheck af Airbus A320neo, og i januar i år forlængede det skandinaviske flyselskab en såkaldt Base Maintenance-aftale med den estiske virksomhed frem til 2023. Det betyder, at SAS de næste tre år vil sende i alt 56 Airbus A320-200neo til større servicechecks i Estland.

En lang række andre europæiske flyselskaber er ligeledes kunder hos Magnetic MRO – herunder eksempelvis Finnair og Norwegian.

 

Relaterede artikler:

SAS vil sende 56 A320neo til eftersyn i Tallinn

Nye SAS-fly skal til eftersyn i Estland

Xfly: Markedet får behov for 500 regionale fly