Fly fra Lufthansa og ITA Airways. (Foto: Captain Raju | CC 4.0)

EU advarer mod Lufthansas investering i ITA Airways

Lufthansas overtagelse af en del af aktierne i ITA Airways kan mindske konkurrencen på både korte og lange ruter ind og ud af Italien, mener EU-Kommissionen, der har indledt en undersøgelse.

I maj sidste år blev det officielt, at Lufthansa-koncernen via en kapitalforhøjelse overtager 41 procent af aktierne i ITA Airways for en pris af 325 millioner euro – svarende til 2,42 milliarder kroner.

Lufthansas investering i det italienske flyselskab kan imidlertid reducere konkurrencen på flyvninger til og fra Italien, advarer EUs konkurrencemyndigheder. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

EU-Kommissionen har derfor indledt en tilbundsgående undersøgelse, da den mere konkret mener, at Lufthansas overtagelse af ITA Airways vil kunne svække konkurrencen inden for passagerlufttransport på flere kortdistance- og langdistanceruter. EU-Kommissionen vil således umiddelbart ikke godkende aftalen i den form, som Lufthansa har lagt op til.

Håber på afgørelse senest i juni
Ifølge Reuters vil det italienske finansministerium fortsætte med sine planer om at sælge aktieposten, og ministeriet håber, at EU kan afsige sin dom inden en fastsat frist 6. juni 2024.

EUs konkurrencemyndigheder nævner, at berørte kortdistanceruter fra Italien vil være til lande i Centraleuropa samt langdistanceruter fra Italien til USA, Canada, Japan og Indien.

Som en del af undersøgelsen vil EU vurdere, hvorvidt ITA Airways, Lufthansa samt joint venture-partnerne United Airlines og Air Canada skal behandles som én enkelt enhed efter Lufthansas opkøb.

Herudover har det også lydt fra EU, at Lufthansas køb af aktier i ITA Airways vil kunne styrke det italienske flyselskabs dominerende position i Milanos Linate-lufthavn.

Vil kræve mere fra Lufthansa
Lufthansa oplyser, at selskabet vil fortsætte med at arbejde tæt og konstruktivt sammen med EU-Kommissionen. Den tyske luftfartskoncern føler sig overbevist om, at købsaftalen vil blive godkendt efter den netop igangsatte EU-undersøgelse.

EU-Kommissionen ønsker stærkere indrømmelser end blot at afgive nogle slottider i lufthavne (start- og landingstilladelser, red.) i forbindelse med fusioner mellem flyselskaber. Kommissionen mener, at det, Lufthansa tilbyder, er utilstrækkeligt i omfang og effektivitet til at løse problemer med konkurrencen, har Reuters tidligere rapporteret.

”Vi ønsker at vurdere transaktionen yderligere og sikre, at købet af ITA ikke mindsker konkurrencen i kort- og langdistancetrafikken, og at det ikke vil føre til højere priser, mindre kapacitet eller lavere kvalitet i lufttransport med passagerer ind og ud af Italien,” siger Margrethe Vestager, konkurrencekommissær i EU, i en erklæring.

ITA Airways blev etableret i november 2020 på resterne af Alitalia og har cirka 4.000 ansatte. Selskabet har en moderne flåde bestående af i alt 84 Airbus-fly, der flyver med omkring 10 millioner passagerer om året.

 

Relaterede artikler:

Sådan skal ITA Airways integreres hos Lufthansa

Officielt: Lufthansa køber 41 procent af ITA Airways (opd.)

Lufthansas forhandlinger om ITA Airways trækker ud