Færre nægtes boarding på amerikanske fly

Efter den meget omtalte United-episode, da en passagerer med vold blev fjernet fra et fly, er antallet af afviste passagerer faldet til det laveste niveau i mange år.

United Airlines fløj ind i en veritabel shitstorm på de sociale medier, da selskabet den 9. april i år med vold fjernede den 69-årige David Dao fra et fly, der var klar til at gennemføre en flyvning fra Chicago til Louisville i Kentucky.

Den pågældende passager havde gjort sig skyldig i at nægte at forlade sit sæde i flyet, der var overbooket.

Efter episoden er der jævnligt dukket fotos og videoklip op på de sociale medier fra hændelser ombord på fly, hvor der har været konfrontationer mellem besætning og passagerer. Det har tilsyneladende gjort flyselskaberne mere forsigtige i forhold til at overbooke flyene og dermed udsætte passagererne for denied boarding. Flere flyelskaber har nemlig efter United-episoden justeret deres procedurer på dette område.

Det kan nu, ifølge Air Transport World, direkte aflæses i den seneste udgave af Air Travel Consumer Report, der udgives af det amerikanske transportministerium. Af rapporten fremgår det, at 17.330 passagerer mod deres vilje blev nægtet boarding i første halvår af 2017, hvilket er 13,9 procent færre end i samme periode året før. I andet kvartal af 2017 var der kun 7.764 ud af 177,1 mio. passagerer, der blev nægtet transport trods gyldig billet. Det er faktisk det laveste tal i et kvartal siden tredje kvartal af 2002.

Delta er duksen
Opgjort på andelen af passagerer per 10.000 rejsende, der blev nægtet boarding, var tallet i første halvår på 0,52, og det er den laveste andel for et halvår siden de første målinger på området blev implementeret tilbage i 1995.

United Airlines var i første halvår det femte bedste selskab til at sikre, at passagererne rent faktisk også fik honoreret en billetbestilling. Det var således kun 0,44 procent af 10.000 passagerer, der ikke fik lov at komme ombord på deres bestilte flyvning. Delta Air Lines indtog duksepladsen med 0,10 afviste passagerer ud for hver 10.000, mens det Florida-baserede ultra-lavprisflyselskab Spirit Airlines ligger i den modsatte ende med 1,06 afvisninger per 10.000 passagerer.

I alt 12 flyselskaber er forpligtede til at videregive statistiske oplysninger til det amerikanske transportministerium om selskabernes niveau for afviste passagerer. Det er henholdsvis Alaska Airlines, American Airlines, Delta Air Lines, Expressjet Airlines, Frontier Airlines, Hawaiian Airlines, Jetblue Airways, Skywest Airlines, Southwest Airlines, Spirit Airlines, United Airlines samt Virgin America.

 

Relaterede artikler:

United vil undgå nye “Dr. Dao-episoder”

IATA-chef: United-episode er helt uacceptabel

Stadig overbooking i luftfarten