Flyveledere i lufttrafiktjenester holder styr på flyene i luften. (Foto: Teerapon Tiuekhom | shutterstock_1409775035)

Falsk flyveleder kommunikerede med passagerfly

32-årig mand i Berlin gav gennem et halvt år gentagne gange piloter på passager- og fragtfly instruktioner over radioen. Nu er han afsløret.

Som pilot skal man helst kunne stole på, at det er en professionel flyveleder man modtager instruktioner fra over radioen i cockpittet.

For piloter i luftrummet omkring Berlin har det imidlertid ikke været tilfældet i det seneste halve år, hvor en 32-årig mand tilsyneladende har spillet rollen som flyveleder og givet instruktioner over radioen til piloter.

Efter længere tids efterforskning blandt specialstyrker i det tyske forbundspoliti lykkedes det forleden politiet i Berlin at finde frem til manden i en lejlighed i bydelen Köpenick. Her blev den 32-årige taget på fersk gerning og arresteret. Det skriver flere tyske medier.

Politiet mistænker ham for igennem cirka seks måneder i flere tilfælde at have koblet sig på de rette frekvenser og oprettet radiokontakt til passager- og fragtfly samt til det tyske politis helikoptere.

Mere og mere professionel
Den 32-årige mand skal angiveligt have givet flyveinstruktioner, som over tid virkede mere og mere professionelle. Dermed var der risiko for, at instrukserne på et tidspunkt ville resultere i farlige flymanøvrer i luftrummet i og omkring Berlin.

Ifølge en talsmand for politiet havde alle de piloter, som manden havde kommunikeret med, dog opdaget, at det ikke var en autoriseret flyveleder, de havde i den anden ende.

I mandens lejlighed fandt og konfiskerede politiet to radioer, der havde de rette frekvenser til at kommunikere med lufttrafikken.

Den 32-årige har nægtet at give oplysninger til politiet, og han blev løsladt efter afhøring. Politiet i Berlin fortsætter efterforskningen af sagen med henblik på at rejse tiltale mod manden og få ham dømt.

De tyske myndigheder har ikke ønsket at kommentere over for medierne om, hvordan manden var i stand til at oprette forbindelse på frekvenser, som uautoriserede personer ikke bør have adgang til.

Fortilfælde i Australien
I 2016 skaffede en mand i Australien sig ligeledes adgang til en radiofrekvens, som flyveledere i Melbourne Airport brugte til at kommunikere med piloter.

Manden foretog omkring 15 uautoriserede opkald over en periode på to uger til både piloter og flyveledere. I en af de situationer, hvor manden fik kontakt med en pilot, måtte flyet afbryde landingen.

I et andet opkald udgav manden sig for at være pilot på et fly, som havde brug for hjælp og kaldte ‘mayday’, mens hans forklarede, at han havde motorproblemer.

 

Relaterede artikler:

Flyveleder-elev skabte farlig situation med Norwegian-fly

Passagerfly i nærkontakt med flyvende mand

Flere nærved-hændelser mellem fly og droner i Norge