Find vej i Københavns Lufthavn med CPH Airport-app

I næste uge bliver den eksisterende mobil-applikation fra Københavns Lufthavn opdateret med en ny funktion, der skal hjælpe passagererne med at finde rundt blandt lufthavnens faciliteter. Den nye funktion er udviklet i samarbejde med schweiziske SITA, der leverer teknologiske løsninger til luftfartsindustrien.

Harman problemer med at finde vej til kaffekæden Starbucks eller Hugo Boss-shoppen i Københavns Lufthavn, er der hjælp at hente, når lufthavnen i næste uge præsenterer en opdatering af den nuværende applikation, CPH Airport, der i den første versionhar givetpassagerer med smartphones de aktuelle informationer omkring afgange og ankomster.

Nu får applikationen tilføjet en ekstra funktion, der gør det muligt som passager i lufthavnen at finde vej gennem faciliteterne og frem til den ønskede shop eller restaurant. Ved hjælp af et klik på den pågældende shop bliver passageren guidet hen til forretningen via en ruteplanlægger på telefonen. I praksis får man som passager at vide, om man skal gå til højre eller venstre samt rutens længde.

”Lufthavnens ambition er at forbedre passagerernes oplevelse helt ud til flyet og betjene dem på bedste vis rundt til lufthavnens faciliteter. Passagererne kan uden problemer koble sig på CPH’s WI-FI-netværk og derigennem benytte applikationen,” siger Københavns Lufthavns IT-direktør, Christian Poulsen.

Opdateringen af CPH Airport mobil-applikationener udviklet i samarbejde med SITA, der leverer IT- og telekommunikationstjenester til et stort antal lufthavne i verden, herunder Københavns Lufthavn.

Københavns Lufthavn har i de seneste år opgraderet lufthavnens brug af IT-løsninger, der bl.a. omfatter kø-målinger, hvor det via bluetooth i mobiltelefoner er muligt at registrere passagerernes færden. Løsningen er leveret af danske Blip Systems, der har installeret den såkaldte BlipTrack i paskontrollen og sikkerhedskontrollen. BlipTrack registrerer mobiltelefoner med en aktiveret bluetooth, der gør, at Security kan tilpasse mandskabet efter, hvor mange passagerer der skal igennem sikkerhedskontrollen på bestemte tidspunkter.

Disse målinger bliver gennemført dagligt, og resultaterne bygger typisk på 14 procent af lufthavnens passagerer med mobiltelefoner. Ifølge lufthavnen er dette et repræsentativt antal for at vide, hvor stor en bemanding, der skal være i sikkerhedskontrollen og paskontrollen.

Københavns Lufthavn foretager ligeledes målinger via WI-FI-netværket, der dog ikke registrerer lige så præcist som målingerne med bluetooth. WI-FI fungerer bedst på større arealer som for eksempel i tax-free-området, hvorimod bluetooth er mest effektiv i mindre områder som i paskontrollen, lyder det.