Finnair tøver med ETS-miljøafgift

Indførelsen af EUs omdiskuterede CO2-afgift under det såkaldte Emissions Trading Scheme (ETS) har allerede fået flere luftfartsselskaber til at indføre nye gebyrer. Finnair tøver dog og vil holde billetpriserne i ro, mens man undersøger den reelle konsekvens af miljøafgiften.

Ved årsskiftet indførte EU sit omdiskuterede loft over hvor meget luftfartsselskaberne må forurene, når de lander eller letter i et af de 27 europæiske lande, der hører under det såkaldte Emissions Trading Scheme (ETS).

Luftfartsselskaberne vil skulle købe CO2-tilladelser, og flere luftfartsselskaberhar allerede valgt at sende regningen for den nye miljøafgift videre til passagerne.

Blandt andet det irske lavprisflyselskab Ryanair, der med virkning fra den17. januar indførte et gebyr ved alle bookinger på 0,25 euro per sæde. Også Lufthansa og flere amerikanske luftfartsselskaber har hævet billetpriserne for at imødegå de ekstra omkostninger ved flyvninger til Europa.

Men det finske luftfartsselskab Finnair tøver.

Vil holdebilletpriser i ro

Ifølge selskabetsledelse vil Finnair afvente effekten af den nye lovgivning før man tager stilling til, om man vil forhøje sine billetpriser.

Det sagde Finnairs direktør for bæredygtig udvikling, Kati Ihamäki, ved en konference iHelsinki i sidste uge.

Derfor vil Finnair i løbet af året nøje overvåge situationen, før man træffer nogen endelig beslutning.

“Vi kender ikke de præcise konsekvenser endnu, men vi skønner, at det kan koste os helt op til 8 millioner euro i 2012. Det er endnu ikke endegyldigt afklaret hvordan systemet skal implementeres, fordi der er så mange protester imod det, og vi har heller ikke de endelige værdier for CO2 for året endnu. Priserne på CO2 er meget svingende,” siger Finnairs direktør for bæredygtig udvikling, Kati Ihamäki.

Ønsker global tilgang

Under EUs ETS-system vil de enkelte selskab skulle betale for deres CO2-udledning. Har man reduceret udledningen, kan man sælge eventuelt overskydende CO2-licenser til højestbydende eller overføre dem til senere brug.

Finnair efterspørger i stedet en global tilgang til at få løst problemet frem for den europæiskeenegang, hvor EUs klimakommissær Connie Hedegaard hidtil har fastholdt, at den store uenighed blandt den globale luftfartsbranche omkring disse afgifter ikke fritager EU fra at vise miljømæssig ansvarlighed og vise vejen for andre.

“Et lokalt udledningsprogram kan forvrænge konkurrencen og kan endda forøge udledningerne. Finnar støtter et globalt program for CO2-udledninger, der kan nedbringe udledninger på globalt plan og samtidig stiller alle luftfartsselskaber lige,“ sigerKati Ihamäki med henvisning til at FNs luftfartsorganisation ICAO allerede har meldt ud, at man nu vil fremskynde sit arbejde for en global aftale inden 2013.