Fire SAS-fly til spansk lavprisflyselskab

SAS har gennem datterselskabet Blue 1 i foråret leveret fire brugte Boeing 717-fly til det spanske lavprisflyselskab Volotea. De erstattes af Boeing 737-600 fly fra SAS i Norge.

I forbindelse med tilpasning af flåden i finske Blue 1, der er et produktionsselskab ejet af SAS, er det blevet besluttet at udfase selskabets ni Boeing 717-200 fly.

I løbet af foråret er der således taget fire af flyene ud af flåden, hvorefter de er blevet fløjet til en malerhal i East Midlands-lufthavnen. Herfra er flyene rullet ud i nye farver, der tilhører det spanske lavprisflyselskab Volotea.

Det sidste af de fire Boeing 717-fly blev leveret til Volotea den 27. maj, og sammen med 18 andre Boeing 717-fly indgår det i lavprisflyselskabets voksende flåde af denne flytype.

De fire fly har en produktionsalder på omkring 15 år og havde hos Blue 1 registreringsnumrene OH-BLG, OH-BLH, OH-BLI samt OH-BLM.

Hos Volotea bliver Blue 1-flyene blandt de ældste i flåden, idet de 19 Boeing 717-fly hos det spanske flyselskab i dag har en gennemsnitlig alder på 12 år. Volotea er samtidig blevet verdens næststørste operatør af Boeing 717-fly kun overgået af amerikanske Delta Air Lines.

Volotea blev etableret i 2009 og flyver til omkring 60 destinationer i Europa fra baser i henholdsvis Asturias, Bordeaux, Palermo, Nantes, Strasbourg og Venedig.

Fra 717 til 737
Med leveringen af fire Boeing 717-fly til Volotea har det finske SAS-selskab nu blot fem fly tilbage, De vil i løbet af efteråret og næste forår blive erstattet med Boeing 737-600 fly fra SAS i Norge.

Boeing 717-flyene har været indrettet med 115 sæder, mens de kommende Boeing 737-600 fly har plads til 123 passagerer. Første fly ventes overført fra SAS Norge til Blue 1 i midten af oktober måned, mens yderligere to fly bliver leveret omkring juletid. De sidste to Boeing 737-leveres i midten af marts næste år, således at de er klar til sommertrafikprogrammet. Der er tale om fly med registreringsnumrene LN-RRP, LN-RPF, LN-RGK, LN-RCU samt LN-RCW.

Boeing 717-200 og Boeing 737-600 er omtrent lige brændstofslugende. 717´eren forbruger 0,037 liter per sædekilometer, mens 737´eren i 600-versionen er oppe på 0,038 liter per sædekilometer.

Delta ventes at overtage
Det forventes, at Delta Air Lines vil overtage de resterende fem Boeing 717-fly, men selskaber som Hawaiian Airlines eller QantasLink kan også være potentielle aftagere, da begge selskaber beskæftiger denne flytype.

Boeing 717 blev oprindeligt udviklet MD95 før fusionen mellem Boeing og McDonnell Douglas. Produktion startede i 1995 og sluttede allerede i 2006, efter at der blot var produceret 156 eksemplarer af flyet.

Delta Air Lines har 69 Boeing 717-fly i drift, mens Hawaiian Airlines og QantasLink hver har 18. Turkmenistan Airlines råder over fem eksemplarer, mens 19 fly, der har tilhørt amerikanske AirTran Airways er blevet sat på jorden.