Apollo Travel Group kommer til at udvide antallet af ansatte, efter at den tyske REWE-koncern har overtaget Kuoni Travel og dermed den nordiske rejsearrangør.
Konsolideringer og opkøb har ofte den kedelige konsekvens for de ansatte, at der på sigt bliver færre jobs som følge af en jagt på rationaliseringsgevinster.
Sådan ser det ikke ud til at blive hos Apollo Travel Group, der tidligere hed Kuoni Nordic, før den tyske REWE-koncern tidligere på året meddelte, at den ville overtage turoperatøraktiviteterne i Kuoni Travel Holding med hovedsæde i Zürich.
EU´s konkurrencemyndigheder godkendte i sidste uge transaktionen, og nu melder Apollo allerede om flere jobs som en konsekvens af overtagelsen.
“Ejerskiftet har ingen direkte ændringer for antallet af ansatte. Vi kommer dog til at gøre det anderledes på IT-området, hvor vi skal lave flere ting selv, hvilket kan betyde, at vi skal have flere ressourcer til området,“ forklarer administrerende direktør Leif Vase Larsen fra Apollo Travel Group til CHECK-IN.dk.
Mandag blev der holdt informationsmøder for hovedparten af de flere end 700 ansatte hos Apollo Travel Group, der kunne forvisse sig om, at der ikke ville blive de store ændringer, selvom man formelt har fået en ny ejer.
“De ansatte vil reelt ikke kunne mærke en forskel fra tidligere. Alle Kuoni-logoer er blevet fjernet og nogle medarbejdere får en ny mailadresse. Herudover får vi mere selvbestemmelse på IT-området,“ siger Apollo-direktøren.
Lokalt fokuserede
Hos Apollo Travel Group vil man fremover være lokale i alt, hvad der vedrører kunderne.
“Vi vil være mere lokalt fokuserede, og dermed går vi den modsatte vej af, hvad TUI og Thomas Cook gør. Ved at fastholde Apollo-navnet signalerer vi, at vi ønsker at gå den modsatte vej,“ siger Leif Vase Larsen.
Apollo Travel Group ønsker på længere sigt at kunne tilbyde bedre og billigere produkter til kunderne. Det skal ske gennem et øget samarbejde med DER Touristik, som er rejsearrangør-moderselskabet i REWE-koncernen.
På længere sigt kan udviklingen for Apollo i Norden blive ganske vidtrækkende. På spørgsmålet om, hvorvidt Apollo fremadrettet skal vokse via organisk vækst eller gennem opkøb og konsolideringer, siger Leif Vase Larsen:
“Planen er i første omgang, at vi skal drive en god forretning. REWE-koncernen har en tradition for at være gode købmænd, hvorfor det er vigtigt at tjene penge på det vi gør. Hvordan vi øger markedsandelene tager vi hen ad vejen,“ fastslår Leif Vase Larsen.