Passager med ansigtsmaske ombord på fly fra Aegean Airlines. (Foto: NurPhoto- Getty Images 1207641902)

Flere urolige flypassagerer – masker og ikke alkohol

60 procent af alle hændelser, der sker om bord på flyene, relaterer sig nu til corona-forholdsregler, viser ny hollandsk rapport. Der er eksempelvis modstand mod at bære mundbind.

I slutningen af maj offentliggjorde Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, en COVID-19-protokol for luftfarten. I den forbindelse udtrykte agenturet bekymring over, at der ville kunne forekomme en stigning i konflikter mellem flypassagerer og flypersonale.

Et par måneder senere viser det sig, at EASA havde grund til frygten. En ny rapport fra Netherland’s Aviation Incidents Analysis Bureau (ABL) viser en ”kraftig stigning i antallet af forstyrrende hændelser” på kommercielle fly i de sidste par måneder. 60 procent af de hændelser, der finder sted, involverer passagerer, der nægter at overholde COVID-19-sikkerhedsprotokollen.

ABL har blandt andet fundet, at mange af hændelserne relaterer sig til urolige passagerer, der ikke ønsker at bære mundbind eller ansigtsmaske i kabinen. Stigningen i disse hændelser er især taget til i juni og juli.

Lufthavne kan forebygge hændelser
I marts registerrede ABL én hændelse, i april var der to hændelser, tre i maj, mens antallet i juni og juli, der relaterer sig til corona-forholdsregler, er steget til henholdsvis 19 og 58 hændelser. ABL hører under Hollands Human Environment and Transport Inspectorate (ILT).

”En analyse af de nylige rapporter viser, at der har været flere og flere hændelser som følge af gener fra passagerer, siden flytrafikken blev genoptaget,” skrev ILT i en pressemeddelelse mandag omhandlende ABLs nye rapport.

“Der er en klar sammenhæng mellem corona-foranstaltningerne om bord og stigningen i passagerernes dårlige opførsel.”

ILT har på baggrund af rapporten blandt andet opfordret de hollandske lufthavne til at forsøge at forebygge hændelser ved at lokalisere passagerer, der måtte opføre sig forstyrrende allerede inden ombordstigning.

Stærkt potentiale for konflikt
COVID-19-protokollen fra EASA blev opdateret 30. juni, men allerede i den oprindelige udgave var det angivet, at agenturet frarådede servering af alkohol på flyene. Denne opfordring har mange flyselskaber taget til sig, og det har ganske givet også resulteret i visse hændelser om bord.

I EASA-protokollen blev det desuden angivet, at det ikke anbefales at holde midtersædet frit, men at passagererne i stedet skal bære mundbind eller ansigtsmasker. Herudover anbefales en sikkerhedsafstand på halvanden meter, hvor det er muligt. I protokollen skriver EASA, at der er et stærkt potentiale for konflikt, hvis corona-forholdsreglerne ikke styres ordentligt. Og dette kan i værste fald blive en trussel mod flyvesikkerheden.

”I forbindelse med disse foranstaltninger kan der forventes en stigning i tilfælde af urolige eller forstyrrende passagerer, enten inden afgang eller under flyvningen. Dette kan skyldes, at passagerer ikke ønsker at sidde ved siden af hinanden eller beskylder hinanden for ikke at følge reglerne,” skriver EASA i sin protokol.

Flere amerikanske flyselskaber har også rapporteret om et stigende antal urolige passagerer, der ikke ønsker at bære mundbind eller ansigtsmaske i kabinen.

 

Relaterede artikler:

EASA frygter coronapanik

Sådan renses kabineluften i flyene

EU: Alle passagerer skal bære ansigtsmaske