En Airbus A320 fra Middle East Airlines blev under landingen i den internationale lufthavn i Beirut ramt af en vildfaren kugle, der trængte gennem skroget. Ingen af de ombordværende kom til skade.
Når der er noget, der skal fejres i Libanon, foregår det ofte med glædesskud og fyrværkeri. Det er ikke ufarligt for omgivelserne, hvad en hændelse i Beirut Rafic Hariri International Airport er et godt eksempel på.
Lufthavnen, der befinder sig i de sydlige forstæder omkring 10 kilometer fra Beiruts centrum, er af og til udsat for, at parkerede fly bliver ramt af glædesskud. Rent faktisk er der syv til otte tilfælde om året, hvor noget sådan finder sted.
Torsdag den 10. november var det i stedet et ankommende fly fra SkyTeam-selskabet Middle East Airlines (MEA), der angiveligt blev ramt af en vildfaren kugle. Det skriver Reuters og flere lokale medier.
Ramt af objekt under landing
Det omtalte fly var en Airbus A320-200 med registreringen OD-MRM, og det havde netop gennemført en flyvning fra Jordans hovedstad Amman som rutenummer ME311, da det kl. 11.19 under landing på den 3.395 meter lange bane 16/34 blev ramt af et objekt, som angiveligt var en kugle fra et våben.
Den libanesiske tv-journalist og politiker Paula Yacoubian var ombord på flyet, og hun har delt fotos på sine konti på Twitter og Facebook. Disse fotos viser et hul i skroget over hattehylderne mellem række 2 og 3 i flyet.
Paula Yacoubian sad i sæde 2F og rapporterer, at hændelsen skete “lige over mit hoved”.
Ønsker skyderier stoppet
Hændelsen er blevet bekræftet af MEA’s koncernchef Mohamad El-Hout, der til Reuters fortæller, at det er første gang, at et fly er blevet ramt i luften, selvom der af og til er episoder, hvor parkerede fly rammes.
“Denne praksis med at skyde i luften i Libanon skal stoppes … det er en kilde til fare for flytrafikken og lufthavnen,” siger Mohamed El-Hout.
I forskellige luftfartsfora stilles der spørgsmålstegn ved, om der var tale om en vildfaren kugle. For det første virker indskudshullet relativt stort på de offentliggjorte fotos. Herudover vender sæderækken med 2F ved landing på bane 16 ud mod havet, hvorfor det anses som usandsynligt, at flyet blev ramt på selve landingsbanen.
Det pågældende fly var allerede på vingerne igen fredag morgen, fremgår det af Flightradar24.
Relaterede artikler:
Hele året til Beirut fra København