Flybe´s kommende satsning i Danmark kræver ledig flykapacitet samt midler til at investere. Det betyder, at selskabets ruter fra Helsinki til Trondheim og Gdansk må lukke, således at der kan frigøres kapacitet og kapital til den danske satsning.
Flybe´s kommende satsning i Danmark og eventuelt Sverigekræver ofre andre steder. Det kommer således til at gå ud over to nyere ruter fra Finland til henholdsvis Polen og Norge.
Den 27. marts sidste år åbnede Flybe Nordic – der dengang var Finncomm Airlines -en direkte daglig rute fra Helsinki til den polske havneby Gdansk, og 30. oktober sidste år blev en rute til Trondheim i Norge åbnet med fire ugentlige afgange.
Det er disse to ruter, som Flybe nu ser sig nødsaget til at lukke med udgangen af juni måned. Den frigjorte kapacitet med ATR72-flyforventes i stedet indsat på ruter i Danmark og alternativt Sverige.
“For at kunne udnytte de muligheder, der har åbnet sig i den nordiske region samt for at sikre levedygtighed i de eksisterende ruter, har Flybe været nødt til at frasortere de ruter, der ikke har udviklet sig som forventet,“ forklarer selskabet i en pressemeddelelse om lukningen af de to ruter.
Ikke klar til at bekræfte danske ruter
Flybe understreger, at selskabet stadig går fuldt og helt efter at opfylde strategien om at blive den førende regionale operatør i Norden, hvilket da også tydeliggøres af den nylige beslutning om at vokse til det dobbelte som følge af en aftale om at skulle operere 12 fly på vegne af Finnair, der er medejer af Flybe Nordic.
“Siden vi sammen med Finnair sidste år købte det tabsgivende Finncomm Airlines, har vi været nødt til at tage nogle svære beslutninger for at rette op på et tab på € 10 millioner fra regnskabsåret 2010/11. Vi har har aktivt søgt efter nye ekspansionmuligheder og er naturligvis skuffede over, at det efter mange måneders drift ikke er lykkedes os at gøre disse ruter levedygtige,“ siger Flybe Europe´s kommercielle direktør Fred Kochak om baggrunden for rutelukningen.
Samtidig benytter Flybe-direktøren lejligheden til at understrege, at i modsætning til andre transportformer som eksempelvis jernbanedrift, så modtager Flybe ikke offentlig støtte, hvorfor det ikke er muligt at operere med tab.
Selvom Flybe i første omgang hævder at ville benytte denfrigjorte kapacitet til at forbedre og optimere den eksisterende tidtabel, så skulle det være ganske vist, at manøvren på længere sigt er gennemført for at kunne åbne ruter i Danmark fra mandag den 20. august. Men det er selskabet tilsyneladende ikke klar til at bekræfte endnu.