Indenfor tre til fem år forventer Flybe at beskæftige mellem 30 og 50 fly i Norden. Det afslørede det britiske flyselskabs kommercielle direktør, da han torsdag var på besøg i Aarhus. Rutelanceringer i Danmark er lige om hjørnet.
Europas største regionale flyselskab, britiske Flybe, etablerede den 1. august sidste år et joint-venture med Finnair. Under navnet Flybe Nordicville man ekspandere i Finland og Baltikum for senere at indtage Sverige og Danmark.
Der var således konkrete planer om at etablere sig på de danske indenrigs- og regionalruter i løbet af 2013.
Men konkurserne hos Cimber Sterling og svenske Skyways har fået Flybe til at sætte tempoet gevaldigt op. Det betyder, at Flybe allerede inden udgangen af august måned vil indlede satsningen i Danmark.
Det afslørede Flybe Europe´s kommercielle direktør, Fred Kochak, torsdag på et møde i Aarhus med de 20 største rejseindkøbere i Vestdanmark, der er organiseret i foreningen COTRA.
“Mulighederne er der lige nu. Vi forventer at annoncere de nye danske ruter inden udgangen af juni måned,“ sage Fred Kochak på gårsdagens møde.
Principielt er alle Cimber Sterlings tidligere regionale ruter i spil, men Flybe holder kortene meget tæt til kroppen omkring den kommende lancering. Selskabet har søgt start- og landingstilladelser i Københavns Lufthavn med start fra mandag den 22. august. Her vil man angiveligt flyve til Billund og Bornholm, ligesom ruter fra Billund til Oslo og Stockholm også skulle være en del af ekspansionen.
Svær beslutning
Indenfor de næste to uger skal Flybe således træffe en særdeles svær beslutning om ekspansionen i Danmark og tildels Sverige. Problemet er manglende flykapacitet, og selskabet har principielt tre muligheder for at få kabalen til at gå op. Enten skal der lukkes ruter i Finland, indlejes fly og besætning fra andre selskaber, eller også skal ekspansionen udsættes til senere på året, hvor Flybe Nordic får flere fly.
I dag råder Flybe Nordic over 16 fly, hvoraf 11 er af typen ATR72-200, tre er ATR42-500 men de resterende to er Embraer E-170 jetfly. Men fra vintertrafikprogrammets begyndelse den 28. oktober skal Flybe operere 12 jetfly af typen Embraer E-190 på vegne af Finnair. Dermed skal Flybe flyve en tredjedel af Finnairs europæiske trafik.
“Indenfor tre til fem år forventer vi at skulle beskæftige mellem 30 og 50 fly i Norden og flyve med omkring 4 mio. passagerer årligt,“ fortæller Fred Kochak fra Flybe.
I dag har Flybe lidt mere end 7 mio. pasagerer årligt, mens den nordiske del alene tegner sig for 1,4 mio. passagerer. Inden årets udgang vil Flybe operere 28 fly i det nordiske marked alene.
Frekvens og korte ruter
Formlen til succes er anvendelsen af turbopropfly til de korte ruter. Herudover er det vigtigt at få frekvens på ruterne, idet hyppige afgange medvirker til at sikre en bedre rentabilitet.
I dag har 48 procent af Flybe´s ruter minimum fire daglige frekvenser, mens 78 procent af ruterne har to daglige frekvenser eller derover.
Det er ruter med et årligt potentiale på under 400.000 passagerer, der har Flybe´s bevågenhed. På spørgsmålet om, hvor minimumsgrænsen ligger for selskabets interesse i nye ruter, er svaret omkring 30.000 årlige passagerer. Dermed er alle danske indenrigsruter indenfor målgruppen.
Flybe har indtil videre fået en kold skulder af SAS, der ikke umiddelbart har en interesse i af indgå en billetaftale med Finnair´s samarbejdspartner i Norden. Det får dog ikke Flybe til at opgive det danske marked.
“Vi er bedst til at producere trafik på ‘punkt-til-punkt’ ruter, og hvis vi på et tidspunkt skal indgå billetsamarbejder i Danmark, skal det være på aftalevilkår, hvor vi får en fast betaling for vore indenrigsstrækninger,“ pointerede Flybe Europe´s kommercielle direktør Fred Kochak.
Spillet om de danske indenrigsruter er stadig åbent, og nu venter alle på, at SAS og Flybe indenfor de kommende uger bekræfter selskabernes respektive planer, der skal aktualiseres ved sommerferiens afslutning i midten af august måned.