De lange køer i sikkerhedskontrollen i CPH giver flere aggressive og stressede passagerer i flyene og passagerer, der slet ikke når med.
Adskillige flyselskaber har henover sommeren oplevet en markant stigning i antallet af passagerer på flyene fra Københavns Lufthavn, som kommer løbende ud til flyene i sidste øjeblik eller efter at flyene skulle være afgået. Det skyldes ofte, at passagererne er blevet fanget i meget lange køer foran lufthavnens sikkerhedskontrol. Et problem, som har præget lufthavnen over hele sommeren.
Når så passagererne når frem til flyene er de ofte stressede og mere sensitive. Hos charterflyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia har man noteret sig, at det derfor oftere end tidligere kommer til optrin, hvor passagererne bliver aggressive over at der eksempelvis ikke er plads til bagagen i hattehylden.
Flere flyselskaber fortæller også hvordan de i højere grad end normalt har forsinket afgangene i næsten en time for at få de sidste passagerer med, som har siddet fast i køen til sikkerhedskontrollen.
Aflaste bagage
Der er dog grænser for hvor længe blandt andet charterfly kan vente. For de har ofte såkaldte ”airway slots”, der giver dem en vej ned gennem det tæt trafikerede europæiske luftrum indenfor et bestemt tidsrum. Hvis ikke flyet når det ”slot”, så kan det risikere at skulle vente flere timer på, at der er igen er plads.
Hos Danish Air Transport har man blandt andet oplevet, at være nødt til at aflaste bagage fra afgående charterfly fra Københavns Lufthavn for ikke at miste slottiden. Simpelthen fordi passagererne har været fanget i køen til sikkerhedskontrollen og derfor ikke har kunne komme med.
”Når man ved hvordan forholdene er i bagagedistributionen i Københavns Lufthavn, så er det tankevækkende, at bagagen når at komme ombord, men passagererne gør ikke,” siger direktør for Danish Air Transport, Jesper Rungholm, med henvisning til, at handlingen af bagage i lufthavnen ikke just er kendt for at være den hurtigste.
Alle spor åbne
I dag fredag forventes at blive den travleste dag i år i Københavns Lufthavn med op mod 50.000 lokalt afrejsende passagerer. Passagerer, som alle skal igennem lufthavnens eneste sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3.
Lufthavnen har derfor planer om åbne alle 20 spor i sikkerhedskontrollen det meste af dagen. Noget der ellers sjældent sker. Og ifølge lufthavnens pressechef, Kasper Hyllested, så er situationen i sikkerhedskontrollen ikke længere så kaotisk, som den har været tidligere.
”Vi lancerede en plan i september og har siden da arbejdet benhårdt med at nedbringe ventetiderne. Vi kan se at initiativerne virker og vi kommer til at gøre endnu mere,” fortæller pressechefen.
Ifølge pressechefen, så var den gennemsnitlige ventetid i sidste uge på fire minutter og 24 sekunder. Ingen passagerer ventede mere end 18 minutter.
Checke ind aftenen før
Hos Thomas Cook Airlines Scandinavia, der flyver for charterarrangøren Spies, har man dog alligevel valgt at tage sine forholdsregler. Således har flyselskabet givet de passagerer, som skal rejse i dag og i morgen, mulighed for at checke ind aftenen før. På den måde kan passagererne gå direkte til køen til sikkerhedskontrollen uden først at skulle stå i kø til check-in. For også her er der ifølge Thomas Cook Airlines Scandinavia store flaskehalsproblemer.
Således havde selskabet ønsket sig otte check-in skranker i Terminal 2 til de mange rejsende, som fredag og lørdag skal flyve på efterårsferie. Det har kun været muligt at få tildelt fem skranker. Og derfor håber flyselskabet, at op mod 20 procent af de rejsende benytter sig af muligheden for at checke kufferterne ind aftenen før.
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i starten af september, så har en række flyselskaber klaget deres nød til Trafikstyrelsen over kolossal kapacitetsmangel i lufthavnen. Flyselskaberne, som tilsammen står for knap 70 procent af trafikken i Københavns Lufthavn, er blandt andet frustreret over mangel på check-in skranker i Terminal 2, lange køer i sikkerhedskontrollen, alt for lidt plads i terminalerne airside samt for lille kapacitet og for lange ventetider i bagageudleveringen.
Relaterede artikler:
Flyselskab vil have Terminal 1 i CPH genåbnet
Minister til CPH: Lav det indenrigsspor hurtigst muligt
Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH