Med udsigt til fire strejkedøgn hos de franske flyveledere i løbet af juni måned, opfordrer flyselskaberne nu EU-Kommissionen til at gribe ind.
De europæiske flypassagerer kan se frem til en sommer med forsinkelser og aflyste flyvninger. Det vil ifølge luftfartsindustrien blive konsekvensen, hvis EU-Kommissionen og de respektive europæiske regeringer ikke griber ind i de verserende konflikter hos flyvelederne i Frankrig, Grækenland, Italien og Belgien.
I går strejkede de franske flyveledere, hvilket ifølge Airlines for Europe (A4E) var den 48. strejkedag siden 2009. Herudover har de franske flyveledere allerede varslet nye strejkedage fra den 3. til den 5. juni og igen den 14. juni.
Flyselskaberne organiseret i A4E, der tæller over halvdelen af passagertrafikken på det europæiske kontinent har indtil videre registreret 2.500 flyaflysninger i marts, april og maj som følge af flyvelederstrejkerne i Belgien og Sydeuropa, og i 2015 var der samlet 10.000 aflysninger blandt medlemmerne som følger af flyvelederstrejker.
“For syvende gang i de seneste to måneder krænker flyvelederne i Frankrig folks rettigheder. Den samlede virkning af disse strejker vil være enorm, da de finder sted på et meget travlt tidspunkt på året. Vi går imod en sommer med forstyrrelser og frustration for kunderne. EU-Kommissionen og regeringerne BØR handle omgående for at beskytte rettighederne for millioner af europæiske rejsende berørt af disse gentagne og uforholdsmæssige faglige aktioner “, siger Thomas Reynaert, administrerende direktør for A4E i en pressemeddelelse.
Fælles front fra luftfartsindustrien
Det er ikke kun A4E, der er gået på barrikaderne for at lægge pres på EU-Kommissionen og de respektive landes regeringer. Association of European Airlines (AEA), hvor SAS i dag er medlem, udtrykker også frustration og harme over de franske flyveledere.
“Det må stoppe øjeblikkeligt. Europas flyselskaber og passagerer har lider under flyvelederne, der har haft en monopolstatus i årevis. Vi opfordrer den franske regering og EU-Kommissionen til at træffe foranstaltninger til at sikre, at flyselskaberne kan operere uden forstyrrelser, og at passagererne ikke bliver generet,” siger Athar Husain Khan, der er administrerende direktør for AES.
Nogenlunde enslydende toner kommer fra de regionale europæiske flyselskaber organiseret i European Regions Airline Association (ERA).
“Med flere strejker planlagt i juni i Frankrig, må både EU og de nationale regeringer sætte en stopper for disse forstyrrende og kostbare strejker, som er årsag til forstyrrelser og forsinkelser for både passagerer og flyselskaber,” lyder det fra Simon McNamara, der er generaldirektør i ERA.
Det er fagforeningen UNSA-INCA, som repræsenterer 20 procent af de franske flyveleder, der fører an i strejkeaktionerne. De er bekymret over udsigten til personalereduktioner på et tidspunkt, hvor flytrafikken er stigende, og de hævder således, at aktionerne også er til for på sigt at kunne beskytte passagererne og deres sikkerhed i luften.
Relaterede artikler:
Ryanair: Forbyd flyveledere at strejke
Italienske flyveledere vil strejke
Danske flyveledere boykotter storstrejke
EU: Fælles luftrum eller en sag på halsen