Flytrafik i London Gatwick. (Foto: Gatwick Airport | PR)

Flyselskaber strides om fritagelse for slotregler

Suspensionen af de normale slotregler skal forlænges indtil udgangen af oktober 2021, mener IATA og ACI. Men det vil være konkurrenceforvridende, siger lavprisselskaberne Ryanair og Wizz Air.

De europæiske lufthavnes såkaldte slotregler er suspenderet i den nuværende vintersæson frem til udgangen af marts 2021. Reglerne bør imidlertid også lempes i hele sommersæsonen næste år – det vil sige frem til udgangen af oktober 2021.

Det siger de to store brancheorganisationer IATA, som repræsenterer flyselskaber – og ACI, der repræsenterer lufthavne, i en fælles erklæring sammen med slot-koordinatororganisationen WWACG.

Slotreglerne betyder, at flyselskaber under normale omstændigheder skal operere mindst 80 procent af de lufthavnsslots (start- og landingstilladelser, red.), som de har fået tildelt, ifølge den såkaldte 80-20-regel. Ellers risikerer flyselskaberne at miste retten til deres lufthavnsslots i næste tilsvarende sæson.

Som følge af coronakrisen valgte EU-Kommissionen i marts at godkende en midlertidig suspension af slotreglerne i sommersæson 2020, og i september blev suspensionen forlænget til også at gælde i vintersæsonen 2020/21.

Fra 80-20 til 50-50
På grund af den fortsatte krise i luftfarten, som ventes at påvirke branchen i flere år frem, mener IATA, ACI og WWACG, at slotreglerne også bør lempes i sommersæsonen 2021. Konkret foreslår de tre organisationer blandt andet, at 80-20-reglen i sommersæsonen næste år ændres til en 50-50-regel således, at flyselskaberne kun behøver at operere 50 procent af deres lufthavnsslots.

De tre organisationer ønsker også en klar definition af, hvornår det er acceptabelt ikke at bruge en slottid – for eksempel i force majeure-situationer som kortvarige grænselukninger eller krav om karantæne.

”Flyselskaber og lufthavne har brug for sikkerhed, da de allerede planlægger sommersæsonen 2021 og skal være enige om tidsplaner. Forsinkelser i vedtagelsen af ​​nye regler vil skade industrien yderligere på et tidspunkt, hvor industriens økonomi og 4,8 millioner job inden for lufttransport hænger i en tråd,” sagde Alexandre de Juniac, IATA’s generaldirektør.

Lavprisselskaber: Konkurrencen forvrides
Ideen om endnu en gang at suspendere de normale slotregler møder modstand hos lavprisflyselskaber, der ser det som en konkurrenceforvridende foranstaltning, da det forhindrer andre flyselskaber i at komme ind og overtage de lufthavnsslots, som ikke bliver benyttet under coronakrisen.

“Vi er imod udvidelsen af ​​slotfritagelser til sommeren 2021, fordi dette vil føre til færre flyrejser og højere priser for forbrugerne. Netværksselskaber i hub-lufthavne har ikke noget incitament til at gennemføre deres flyvninger,” siger en talsmand for Ryanair til nyhedsbureauet Reuters.

“Fritagelsen for slotregler forvrider konkurrencen ved at forhindre lavprisselskaber i at udvide, mens ældre flyselskaber er i stand til at reducere kapaciteten og hæve priserne,” siger talsmanden.

Også lavprisflyselskabet Wizz Air er utilfreds med forslaget fra IATA, ACI og WWACG.

”Wizz Air finder ethvert forsøg på at forlænge den nuværende slotfritagelse fuldt ud, delvist eller ved lavere tærskler, helt uacceptabelt,” siger Jozsef Varadi, koncernchef i Wizz Air.

 

Relaterede artikler:

EU forlænger suspension af slotregler

Forbrugerorganisation er imod suspension af slotregler

Enighed om fortsat suspension af slotregler