Frankfurt Airport. (Foto: Fraport | PR)

Forbrugerorganisation er imod suspension af slotregler

Forbrugerorganisationen Consumer Choice Center mener ikke, at det er en god idé at forlænge suspensionen af EU-slotreglerne hen over vinteren, som er foreslået af lufthavne og flyselskaber.

I sidste uge meddelte en række europæiske luftfartsorganisationer, at man ønsker suspensionen af slotreglerne i EU-lufthavne forlænget hen over den kommende vintersæson. Reglerne har været suspenderet gennem sommertrafikprogrammet og er det fortsat frem til 24. oktober.

Forslaget fra de europæiske lufthavne og flyselskaber får dog kraftig modstand fra Consumer Choice Center, der er en international forbrugerorganisation, som repræsenterer forbrugere i over 100 lande verden over. Organisationen har netop sendt et brev til generaldirektør Henrik Hololei i EU-Kommissionen, hvori der udtrykkes stor bekymring over, at kommissionen overvejer at forlænge suspensionen af slotreglerne.

”Forlængelsen vil skabe den situation, hvor de største flyselskaber får en chance for at monopolisere slottider, hvilket gør det umuligt for de mindre at komme ind. Et sådant skridt vil være yderst protektionistisk, forvridende og ville gøre mere skade end gavn,” siger Fred Roeder, administrerende direktør i Consumer Choice Center.

Skal normalt operere mindst 80 procent
EU-Kommissionen godkendte den midlertidige suspension af reglerne om anvendelse af lufthavnsslots (start- og landingstilladelser, red.) i slutningen af marts. Suspensionen gjaldt sommersæsonen over som følge af coronakrisens konsekvenser.

Normalt skal flyselskaber operere mindst 80 procent af de slottider, som de har fået tildelt. Dette ud fra den såkaldte 80-20-regel. Hvis ikke selskaberne formår dette, risikerer de at miste retten til slottiderne i næste tilsvarende sæson. Myndighederne kan dog lempe på disse krav under særlige omstændigheder.

EU-Kommissionen vurderede coronakrisen som en særlig omstændighed, og de europæiske lufthavne og flyselskaber lægger således nu pres på for at få forlænget suspensionen. Der er tale om ACI Europe (ACI), Airlines for Europe (A4E), Airlines International Representation in Europe (AIRE), International Air Transport Association (IATA) og European Association of Slot Coordinators (EUACA), som sammen håber, at kommissionen forlænger.

Nye aktører bør få muligheder
Consumer Choice Center er som beskrevet lodret uenig med lufthavnene og flyselskaberne, da slottiderne konstant bør kunne bevæge sig fra selskab til selskab.

”Ejerskabet af lufthavnsslots bør ikke være statisk. Tværtimod bør ejerskabet konstant skifte mellem flyselskaber for at garantere den mest effektive tildeling af faciliteterne og tilskynde til ansvarlig brug af lufthavne. Slotreglerne er i denne forstand fair og retfærdige og skal opretholdes til enhver tid,” påpeger Maria Chaplia, europæisk medarbejder i Consumer Choice Center.

Fred Roeder supplerer med, at det, der er brug for i øjeblikket, er flere forbindelsesmuligheder – og ikke færre.

”Forlængelse af suspensionen vil sandsynligvis holde antallet af flyforbindelser og destinationer langt under niveauet fra før COVID-tiden. Det kan være det rigtige tidspunkt nu for nye aktører at komme ind på markedet for at forbinde mennesker over hele Europa og verden,” siger han.

Vicepræsidenten i IATA, Rafael Schvartzman, har tidligere blandt andet argumenteret med, at en fortsat ophævelse af slotreglerne er essentiel for at sikre, at flyselskaberne ikke flyver med tomme fly. Ligesom en fortsat suspension vil muliggøre flyvning på den mest bæredygtige måde, har han sagt.

 

Relaterede artikler:

Enighed om fortsat suspension af slotregler

IATA ønsker slot-reglerne midlertidigt suspenderet

EU afviser at ændre slot-regler