Et Airbus A321XLR i samlehallen i Hamborg. (Foto: Airbus / PR)

Første A321XLR i samlehallen

De seneste fire uger har Airbus’ medarbejdere i Hamborg arbejdet med at få samlet det første A321XLR-fly. Det er nu så godt som færdigt på samlebåndet, og forude venter et travlt år for flyet.

I disse dage er det første af tre A321XLR-fly ved at blive gjort færdigt i Hamborg. Efter fire uger på et samlebånd i Airbus’ samlehal i den  tyske by, så er de store komponenter blevet monteret og der mangler kun mindre justeringer, før flyet er klar til at forlade samlebåndet. 

Flyet, der har fået produktionsnummer MSN11000, er det første af tre A321XLR-fly, der skal bruges som testfly, der kan danne grundlag for certificering af flytypen. Airbus fortæller i en pressemeddelelse, at processen med at få flytypen godkendt til drift forventes at starte næste år.

Den franske flyproducent fortæller desuden, at Airbus håber, at processen med at få testet og certificeret den nye flytype bliver overstået i løbet af det kommende år, så flytypen for alvor kan sættes i produktion samt komme i luften i løbet af 2023. 

Tre første samles i Tyskland
MSN11000 har befundet sig i samlehallen siden november, hvor leveringen af de forskellige  komponenter gik i gang. En del af komponenterne er blevet sendt til Hamborg fra Airbus’ faciliteter i andre lande.

Vingerne er eksempelvis fremstillet på Airbus-fabrikken i Broughton i Storbritannien, ligesom næsen og den forreste del af skroget er fremstillet på faciliteterne i franske Saint-Nazaire. Airbus fortæller, at A321XLR med tiden også skal fremstilles på flyproducentens fabrikker i andre lande. 

Hamborg er dog valgt som stedet, hvor de tre testfly skal samles, da fabrikken i den tyske by er indrettet med fire samlebånd, der netop er beregnet til at samle fly fra A320-familien. De tre testfly er alle ved at blive samlet, men er på forskellige stadier af færdiggørelse. 

Flere tests venter
Airbus fortæller, at næste skridt for medarbejderne i samlehallen i Hamborg bliver, at det nysamlede A321XLR skal have installeret en pakke med forskelligt udstyr, der skal bruges under de testflyvninger, som flyet skal gennemgå i løbet af næste år.

Derudover skal flyets CFM LEAP-motor installeres. Når motoren er installeret skal den samt flyets landingsstel testes. Slutteligt skal flyets ydre males, og så er det første A321XLR-fly færdigt på samlebåndet i Hamborg. 

Flyet overdrages herefter til den gruppe ansatte, der har ansvaret for de testflyvninger og andre undersøgelser, som flyet skal gennemgå, inden flytypen kan certificeres. Airbus regner med, at MSN11000 vil flyve den første tur til næste år. Samtidig fortsætter arbejdet med at samle de resterende to testfly.

Rækkevidde på 8.700 kilometer
Airbus har allerede modtaget ordrer på flere end 500 A321XLR, og blandt de større kunder finder man American Airlines, United Airlines, australske Qantas, malaysiske AirAsia samt det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air.

A321XLR har en forbedret rækkevidde på 15 procent i forhold til A321LR. Flyet, der har plads til mellem 180 og 220 passagerer afhængig af konfiguration, får en rækkevidde på imponerende 8.700 kilometer.

 

Relaterede artikler:

Gigantisk flyordre på 255 nye Airbus A321neo

Har solgt 450 A321XLR på et halvt år

Endnu en A321XLR-ordre til Airbus