Efter at have været på vej i årevis er der nu kun ganske kort tid, indtil Iberia får første eksemplar af A321XLR. Wizz Air har planer om at benytte flytypen på den længste lavprisrute fra Storbritannien.
Datoen for leveringen af det første Airbus A321XLR-fly er blevet skubbet ad flere omgange. Overdragelsen skulle første være fundet sted sidste år, så blev den rykket til tredje kvartal i år, men i juli sagde flyproducenten, at det i stedet ville finde sted i slutningen af sommeren.
Nu har en talsperson fra lanceringskunden Iberia dog bekræftet, at det første fly efter planen bliver leveret i anden halvdel af oktober. Det er et af 14 fly af typen, som flyselskabets ejerkoncern International Airlines Group bestilte i 2019.
Otte af A321XLR-flyene var tiltænkt Iberia, mens de resterende seks er øremærket til Aer Lingus, der oprindeligt skulle have modtaget det allerførste fly, men det blev siden ændret, hvilket tilsyneladende skyldtes, at overenskomstforhandlinger med selskabets piloter gik i hårdknude.
Aer Lingus ventes at få to fly senere i år
Ændringerne i planerne har resulteret i, at et af Airbus-flyene, som var bemalet i Aer Lingus-farver men havde et Iberia-logo på motoren, blev spottet på den europæiske producents faciliteter i Hamburg Finkenwerder Airport (XFW).
Selvom det irske flyselskab ikke bliver det første, der får Airbus A321XLR på vingerne, skal man dog ikke vente længe. Ifølge Reuters tyder det på, at Aer Lingus vil modtage to af de ultra-langtrækkende fly i løbet af årets fjerde kvartal.
Tidligere i år kom det frem, at Iberia planlægger at benytte det første A321XLR til beflyvningen af ruter fra Madrid-Barajas Lufthavn (MAD) til de amerikanske lufthavne Boston Logan International Airport (BOS) samt Washington Dulles International Airport (IAD).
Det blive konfigureret med to klasser med i alt 182 sæder. Heraf vil 14 være at finde på Business Class, mens de resterende 168 sæder bliver Economy Class.
239 passagerer på én klasse
Skønt selskabet ikke er lanceringskunde, har Wizz Air allerede fremlagt planer for den rolle, som Airbus A321XLR vil spille i næste års trafikprogram. Hidtil har det været meningen, at det ville få debut på ruten mellem Milano-Malpensa (MXP) og Abu Dhabi International Airport (AUH).
Det skulle være sket til juni næste år, men nu har det ungarske lavprisflyselskabet ændret planerne således, at den nye flytype allerede bliver taget i brug i slutningen af marts, hvorefter Airbus A321XLR-flyene vil blive benyttet på flyvninger fra London-Gatwick (LGW). Det skriver AeroTime.
Den første flyvning finder sted den 31. marts næste år mellem netop London-lufthavnen og King Abdulaziz International Airport (JED), der betjener byerne Jeddah og Mekka i Saudi-Arabien, med et fly, der bliver indrettet med en enkelt kabineklasse og har plads til 239 passagerer.
Koncernchef József Váradi bekræfter, at Wizz Air har styr på slots til den nye rute, der med en længde på 4.688 kilometer bliver den længste lavprisrute fra Storbritannien. Den ventes både at appellere til fritids- og forretningsrejsende, VFR-trafik samt til passagerer, der rejser af religiøse årsager.
Relaterede artikler:
Icelandair afslører første Airbus A321LR