KLM's nye Boeing 787-10 ved modtagelsen i Amsterdam Schipol søndag. Foto: KLM

Første Boeing 787-10 til europæisk selskab

KLM har modtaget det første af otte Boeing 787-10. Samtidig er det besluttet, at KLM bytter en ordre på syv Airbus A350 med seks Boeing 787, som var bestilt til Air France.

KLM modtog søndag den 30. juni selskabets første Boeing 787-10. Flyet med registreringen PH-BKA til ankom til Amsterdam Schipol-lufthavnen søndag morgen klokken 9.10 efter syv timer og 20 minutters flyvning fra Boeings samlefabrik i Charleston i USA, hvor den officielle levering af flyet fandt sted.

Leveringen var oprindeligt planlagt til lørdag den 29. juni, som er 100 dage før det hollandske flyselskabs 100-års jubilæum, men flyets levering blev af uvisse årsager forsinket for én dag.

KLM indsætter den 2. juli flyet på trekantsruten Amsterdam-Kilimanjaro-Dar Es Salaam og derefter også på ruterne fra Amsterdam til Dubai og Delhi. Senere skal flytypen erstatte selskabets aldrende Boeing 747-fly på ruterne til blandt andet Nairobi, Houston og Toronto.

Første europæiske selskab med Boeing 787-10
KLM er det sjette flyselskab, der modtager den største version af Boeing 787 Dreamliner, som har plads til cirka 50 flere passagerer end Boeing 787-9. Singapore Airlines var lanceringskunder for Boeing 787-10, og herudover har også United Airlines, Etihad Airways, All Nippon Airways og EVA Air indtil videre modtaget flytypen.

KLM er den første europæiske operatør af Boeing 787-10. Selskabet vil modtage i alt ni Boeing 787-10, hvilket er en mere end oprindeligt planlagt, da KLM på Paris Air Show underskrev en aftale om at lease yderligere et fly.

KLM og Air France bytter ordrer på fly
Air France-KLM-koncernen har netop bekræftet, at man i koncernen har besluttet, at alle KLMs ordrer på Airbus A350 vil blive overført til Air France, mens Air France overfører dette selskabs resterende ordrer på Boeing 787 til KLM.

Det betyder, at seks Boeing 787-9, som oprindeligt var bestilt til Air France, vil overgå til KLM, mens KLM’s ordre på syv Airbus A350 vil overgå til Air France.

“Dette er det første skridt i retning af en harmonisering og forenkling af Air France-KLM-koncernens flåde i de to største flyselskaber,” siger Benjamin Smith, Air France-KLM’s koncernchef.

Air France har i dag ni Boeing 787-9 i drift og skal efter planen modtage et 10. fly næste år, mens selskabet modtager sin første A350-900 i september. Selskabet har en ordre på yderligere 20 fly af denne type og sammen med de syv fly fra KLM kommer Air France i alt op på 28 Airbus A350.

KLM har i dag 13 787-9 i drift og har derudover en ordre på otte 787-10, hvor selskabet nu har modtaget den første. Med yderligere seks Dreamliners fra Air France, kommer KLM op på i alt 27 fly af denne type.

 

Relaterede artikler:

Boeing 747-æraen hos KLM slutter snart

Første Boeing 787-10 til Singapore Airlines

Første A350 til Air France ude af malerhallen