Båndet blev klippet over, hvilket markerede fjernstyringen af flytrafikken i Kiruna. (Foto: LFV)

Første Swedavia-lufthavn med fjernstyret tårn

Flytrafikken i Kiruna Lufthavn overgik fra 1. juni til at blive fjernstyret fra et nyt kontrolcenter i Stockholm Arlanda. Yderligere tre Swedavia-lufthavne følger efter det næste halvandet år.

I de seneste år har der været stigende fokus på fjernstyring af flytrafikken i lufthavne, hvor flyveledere kan sidde op flere hundrede kilometer væk og styre flyene til landing og start.

Nu er den svenske lufthavnsoperatør, Swedavia, klar med denne teknologi i sin første lufthavn. Fra 1. juni 2021 overgik flyveledelsen i Kiruna Lufthavn i det nordlige Sverige til at blive håndteret fra et nyt kontrolcenter for fjernstyring i Stockholm Arlanda.

Swedavia og LFC, der er Sveriges førende trafikstyringstjeneste, underskrev en hensigtserklæring i 2016 om at undersøge mulighederne for fjerntrafikstyring. I november 2017 blev der underskrevet en endelig aftale om at etablere fjernstyringssystemer i Swedavia-lufthavnene i Kiruna, Umeå, Åre Östersund og Malmø.

”Det er naturligvis glædeligt, at vi efter mange års intensivt arbejde sammen med LFV nu tager det første skridt i retning af fjernluftkontrol i vores lufthavne. Idriftsættelsen i Kiruna Lufthavn er en milepæl i Swedavias strategi for digitalisering og innovation og arbejdet med at udvikle fremtidens lufthavne i tråd med vores mission om tilgængelighed,” siger Jonas Abrahamsson, koncernchef i Swedavia.

Mere effektiv lufthavnsdrift
Inden udgangen af 2022 vil lufthavnene i Åre Östersund, Umeå og Malmø i nævnte rækkefølge også overgå til fjernstyrede kontroltårne. Teknologien giver blandt andet mulighed for mere effektiv lufthavnsdrift og mere fleksible åbningstider.

Det nye system i Kiruna Lufthavn, der erstatter kontroltårnet, er udviklet af Saab Digital Air Traffic Solutions. Der er installeret 14 HD-kameraer, der giver et 360 graders overblik over lufthavnen og dens omgivelser. Data sendes til det nye lufttrafikcenter i Arlanda, hvorfra flyvelederne styrer flyene til og fra lufthavnen.

”En af de største fordele, vi ser med overgangen til fjernstyret flytrafik, er, at teknologien gør det lettere for os at sikre vores beredskab med ambulancefly 24 timer i døgnet, men også gøre det lettere for vores mission om tilgængelighed med regelmæssig passagertrafik,” siger Andreas Fredriksson, lufthavnschef i Kiruna Lufthavn.

Det nye kontrolcenter i Stockholm Arlanda er placeret lige ved siden af LFVs eksisterende kontrolcenter, hvorfra flyene i luftrummet over Sverige styres.

London-lufthavn først med fjernstyret kontroltårn
Foruden Sverige har både Danmark og Norge fokus på fjernstyret flytrafik, men det var et helt andet land, der kunne præsentere den første, større lufthavn med denne teknologi.

I begyndelsen af maj i år overgik London City Airport til fjernstyret flytrafik, og den britiske hovedstadslufthavn blev således den første internationale lufthavn i verden til at få fjernstyret flyene til og fra lufthavnen. Også her var det Saab Digital Air Traffic Solutions, der stod for teknologien.

Digitaliseret flyveledelse fra et kontrolcenter i stedet for fra de traditionelle kontroltårne er også fremtiden i blandt andet Billund Lufthavn. Den vestdanske lufthavn lavede i februar 2020 en 15-årig aftale med Naviair, hvor der vil blive etablereret et kontrolcenter i tilknytning til det eksisterende kontroltårn i Billund. Det forventes taget i brug i første halvår i 2022.

 

Relaterede artikler:

Flytrafik i London-lufthavn bliver nu fjernstyret

Fjernstyret passagerfly landede på Lofoten

Flyveledere forlader kontroltårnet i Billund