EL-2 Goldfinch-flyet fra Electra. (Foto: John Langford | Electra | PR)

Foretager verdens første hybrid-elektriske flyvning

For nyligt stod flyproducenten Electra bag verdens første hybrid-elektriske flyvning med et eSTOL-fly. Teknologien skal benyttes i en kommende flytype, som selskabet forventer at lancere i 2028.

November bliver formentlig en af de måneder, der kommer til at stå klart i hukommelsen hos den amerikanske flyproducent Electra i de kommende år. Her gennemførte man nemlig to prøveflyvninger med flyet EL-2 Goldfinch, der benytter teknologi, som selskabet har arbejdet på siden 2020.

EL-2 Goldfinch er et såkaldt eSTOL-fly. Det er en forkortelse for ’electric Short Take-off and Landing’, og dækker i korte træk over, at flyet kan gøre brug af elektricitet samt lette fra og lande på kortere baner end andre flytyper.

Benytter hybrid-system
Det var et demonstrationsfly, der blev benyttet ved flyvningerne i november, men Electra er i færd med at udvikle en kommerciel udgave af EL-2 Goldfinch, der får ni sæder ombord og kan flyve med en hastighed på omkring 322 kilometer i timen på strækninger op til 800 kilometer.

De otte elmotorer i flyet vil blive drevet af et såkaldt hybrid-system, som består af både batterier og en turbogenerator.

Hensigten er, at løsningen skal gøre det muligt at flyve længere strækninger uden at skulle mellemlande eller lade op undervejs. På sigt ønsker producenten også at benytte brint, men det bliver først aktuelt, når teknologien er modnet.

Var i luften i 23 minutter
Det hybrid-elektriske system var også installeret ombord på demonstrationsflyet EL-2 Goldfinch, der dog adskilte sig fra den kommende udgave af flyet ved, at det kun var udstyret med to sæder.

Den 11. november gennemførte det en flyvning kun ved brug af el, mens hybrid-systemet blev afprøvet i luften den 19. november. Begge flyvninger fandt sted fra Manassas Regional Airport i den amerikanske stat Virginia.

Den sidstnævnte af de to flyvninger varede 23 minutter, hvor der blev tilbagelagt en strækning på 48 kilometer. Undervejs nåede flyet en max højde på 975 meter, og Electra oplyser, at det var verdens første hybrid-elektriske flyvning med et eSTOL-fly.

Oplever interesse fra kunder
Flyproducenten udtaler, at den kommende version af EL-2 Goldfinch vil kunne benyttes til både kommercielle passagerflyvninger og af regeringsapparatet. Det ventes at være certificeret og blive lanceret i 2028, lyder det.

”Vi sigter efter at kunne udfylde det hul, der er ved flyrejser på mellem 80 og 800 kilometer, da de fleste af disse ture i dag foretages i bil,” siger John Langford, der er administrerende direktør og grundlægger af Electra.

Selskabet har fået tildelt 85 millioner dollars (587 millioner kroner) fra det amerikanske flyvevåben, og dette beløb skal finansiere en prototype af flyet.

Derudover fortæller Electra, at man har forudbestillinger på 1.700 fly fra 30 kunder. Ordrebogen skulle – ifølge producenten selv – have en værdi på seks milliarder dollars, hvilket svarer til 41,5 milliarder kroner.


Relaterede artikler:

CPH og KLM skal rådgive producent af elfly

55 millioner kroner i støtte til udvikling af norsk elfly

Verdens første flyvning med kommercielt elfly