Ryanair i Frankfurt Lufthavn (Foto: Lufthansa)

Forslag om strafafgift på billige flybilletter

Den tyske forbundsdag skal i september vedtage en ny klimalov, og et af forslagene er en “anti-dumping”-regel, der skal forhindre flyselskaberne i at sælge billetter for billigt.

Det er ikke kun den danske regering, der arbejder med en ny klimalov. Syd for grænsen skal vore tyske naboer den 20. september vedtage en ny klimalov, som forbundskansler Angela Merkel skal præsentere ved FN-klimatopmødet i New York tre dage senere.

Den tyske regering er sammensat af kristendemokratiske CDU, det bayeriske søsterparti CSU samt socialdemokratiske SPD, og i et arbejdsdokument fra CSU, som Airliners.de har fået adgang til, fremgår det, at partiet ønsker at indføre en strafafgift for alle flybilletter, der sælges for under 50 euro. Dette skal ske for at komme dumpingpriserne til livs, da det ifølge partiet hverken har noget med klimahensyn eller markedsøkonomi at gøre, hvis billetter sælges under denne pris.

Et lignende forslag har SPD med til forhandlingerne, og dette går ud på, at der skal indføres en lovgivning om, at en flybillet ikke må være billigere end den samlede sum af skatter og afgifter inklusive afgifter til lufthavnene. Denne regel ønsker SPD at vinde gehør for i de øvrige EU-lande, men det er tvivlsomt om det vil være muligt at få opbakning fra samtlige 28 EU-lande.

Fordobling af flyafgift
Der er også flere andre forslag fra de tre regeringspartier. Ifølge Air Transport World vil CDU fordoble den nuværende afgift på korte flyrejser i Tyskland og inden for Europa. Det er således planen, at den nuværende afgift på 7,38 euro per strækning skal fordobles, hvilket vil betyde, at returbilletter på korte flyrejser vil blive 15 euro dyrere, hvilket svarer til omkring 112 kroner.

Herudover åbner CDU også op for, at flyafgiften kan blive droppet, hvis den nuværende EU-ETS emissionsafgift sættes op og antallet af gratis kvoter reduceres.

Partierne kommer også med forslag om en brændstofafgift, et iblandingskrav samt reduktion af momsen fra 19 til syv procent for togbilletter solgt i Tyskland for at kunne gøre jernbanerne mere konkurrencedygtige.

Merprovenu på 600 millioner euro
Hvis forhøjelsen af afgiften på de korte flyrejser bliver vedtaget, vil det årligt indbringe den tyske stat omkring 600 millioner euro. Her vil Lufthansa på vegne af passagererne bidrage med 250 millioner euro, mens de resterende 350 millioner skal fordeles mellem de øvrige flyselskaber, der flyver indenrigs i Tyskland eller på de korte ruter til og fra tyske lufthavne.

Udover Lufthansa og søsterselskabet Eurowings er det Ryanair og easyJet, der vil blive hårdt ramt af eventuelt forhøjede afgifter. Der vil dog ikke være flyafgift på transfertrafik via Frankfurt eller München.

I dag bidrager den tyske flyafgift årligt med 1,2 milliarder euro – eller godt ni milliarder kroner – til den tyske statskasse.

 

Relaterede artikler:

Socialdemokratiet presses af Radikale på flyafgift

Flyselskaber i kritik af EU-rapport om flyskat

Socialdemokratiet vil have europæisk flyskat