Socialdemokratiet har tidligere udtrykt skepsis i forhold til en flyafgift, men nu presser Radikale Venstre på for at få en flyafgift på den første finanslov, skriver Politiken.
Da Radikale Venstre i marts i år præsenterede en flyafgift i sit klimaudspil “Klimaet kalder. Fremad.”, var der mange anerkendende ord fra blandt andre Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL). DI-branchedirektør Michael Svane kaldte det for en klogt og balanceret udspil, da provenuet fra en CO2-afgift skulle reinvesteres i projekter, der kan fremme den grønne omstilling.
“Vi har en fælles interesse i branchen i at holde fast i to hovedsynspunkter. Vi skal stadig flyve, men CO2-belastningerne skal blive mere afdæmpede. Set i forhold til de ting, som vi i øvrigt har set, hører forslaget fra Radikale Venstre til et af de mere begavede,” sagde Michael Svane.
Nu er Radikale Venstres forslag om en flyafgift på 250 kroner per ton udledt CO2 fra alle fly, der letter fra danske lufthavne, spillet ind i de kommende forhandlinger om regeringens første finanslov.
“Folketingsvalget har skabt et håb om grøn forandring – og det haster, og vi skal investere massivt i klimaet. Derfor vil en forureningsafgift på fly indgå i vores finanslovsforslag og indspil til forhandlinger om en klimalov og handlingsplan,” siger politisk leder Morten Østergaard til Politiken.
Betinget opbakning fra SF og Enhedslisten
Som det er velkendt, skal man kunne tælle til 90 for at kunne få et forslag gennemført i Folketinget. Radikale Venstres 16 mandater fylder ikke meget, så det er nødvendigt at få regeringens 48 mandater bag sig samt yderligere 27 mandater fra Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten tilsammen.
SF-formand Pia Olsen Dyhr er klar i sin opbakning til forslaget.
“Det synes jeg lyder rigtig positivt. Vi skal gøre mere for at nedbringe flybranchens klimabelastning. Den konkrete model må vi så diskutere, så den virker efter hensigten og ikke er socialt skæv.”
Enhedslisten har også fokus på, at der er tale om et socialt afbalanceret forslag, mens Socialdemokratiet i første omgang modtager forslaget med en smule skepsis.
“Det ser vi frem til at drøfte med de radikale. Det er velkendt, at vi har nogle bekymringer i forhold til flyafgifter, og dem har vi stadigvæk,” siger finanspolitisk ordfører Christian Rabjerg Madsen fra Socialdemokratiet.
Radikale: Der skal findes indtægter
Men som det er set før, må der klippes en hæl og hugges en tå, når en finanslov skal på plads, og der bliver ofte handlet på støttepartiernes mærkesager.
For Morten Østergaard handler det om, at der føres en ansvarlig økonomisk politisk, således at man allerede går i gang med at finde de ekstra 10 milliarder kroner, der i henhold til “forståelsespapiret” mellem Socialdemokratiet og støttepartierne skal findes senest i 2025.
“Det skal jo være sådan, at når vi kigger på finanslovsaftalen og den økonomiske politik, den beskriver for det kommende år, så lever det op til forståelsespapiret. Der handler det både om et øget råderum, men jo også at man ikke bruger penge, man ikke har. Så derfor kan jeg ikke få mit ambitionsniveau til at hænge sammen, hvis ikke også vi finder nye indtægter,” understreger Morten Østergaard ifølge Politiken.
Relaterede artikler:
Dansk Luftfart: “Det var rart med en præcisering”