I de næste tre år vil Forsvaret betale for brugen af lufthavnen i Kangerlussuaq, viser en ny midlertidig aftale med Grønlands Selvstyre. Aftalen træder i kraft sidst på året, når atlantflyet flyttes til Nuuk.
Forsvaret har landet en aftale med Naalakkersuisut, der er Grønlands Selvstyre, omkring fortsat brug af lufthavnen i Kangerlussuaq i det sydlige Grønland.
Således indebærer den midlertidige aftale, at Forsvaret i de næste tre år betaler for at bruge lufthavnen. Det oplyser forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) i et skriftligt svar til Aaja Chemnitz (IA), der er medlem af Folketinget.
I september 2019 blev der indgået en principaftale om Forsvarets fortsatte brug af Kangerlussuaq Lufthavn, når atlantbeflyvningen ville stoppe.
’Principaftalen fastslog, at lufthavnen fortsat skal være grønlandsk ejet og drevet. Som supplement indgik jeg med landsstyreformanden og ministeren for boliger og infrastruktur i april 2023 en rammeaftale om det fælles dansk grønlandske arbejde med en model for Forsvarets fortsatte brug af lufthavnen,’ lyder det i svaret fra Troels Lund Poulsen.
Ny Nuuk-lufthavn åbner til november
Den midlertidige aftale vil træde i kraft i slutningen af året, når Air Greenland flytter atlantafgangene fra Kangerlussuaq til lufthavnen i Nuuk, der til den tid vil være klar til at modtage den store Airbus A330-800.
Lufthavnen i Nuuk har fået en ny terminal, ligesom landingsbanen er blevet forlænget for at kunne modtage store langdistancefly. Det forventes, at den nye atlantlufthavn åbner 28. november i år.
Foruden den nye Nuuk-lufthavn bliver der i øjeblikket også arbejdet på en ny atlantlufthavn i Ilulissat, der efter flere forsinkelser nu forventes indviet i slutningen af 2026. Den nye lufthavn i Qaqortoq forventes også klar til trafik i 2026.
Forventer egentlig aftale på et senere tidspunkt
Den midlertidige aftale mellem Forsvaret og Grønlands Selvstyre blev indgået i juni, og den er betinget af, at Folketinget skal godkende Forsvarets udgifter til sagen.
’Aftalen er som nævnt midlertidig, idet den ventes afløst af en egentlig aftale, når der er klarhed over Forsvarets fremtidige aktiviteter i Arktis og Nordatlanten, hvilket afdækkes og fastlægges i forbindelse med implementeringen af forsvarsforliget 2024-2033,’ lyder det fra Troels Lund Poulsen i svaret til Aaja Chemnitz.
Størstedelen af de ankommende passagerer til Kangerlussuaq rejser videre med mindre fly fra Air Greenland til eksempelvis Nuuk og Ilulissat. Det vides endnu ikke, hvordan den regionale betjening af Kangerlussuaq bliver efter atlantflyets flytning.
Relaterede artikler:
Ny terminal i Nuuk kan ikke åbne som planlagt