Kangerlussuaq Airport (Foto: Petr Brož | Creative Commons 3.0)

Forsvaret overtager forkortet bane i Kangerlussuaq

En ny aftale sikrer, at det danske forsvar også i fremtiden vil gøre brug af Kangerlussuaq Lufthavn, ligesom der også bliver mulighed for kommerciel luftfart. Banen forkortes dog med 300 meter.

Når de nye lufthavne næste år tages i brug, forandres hverdagen i Kangerlussuaq Lufthavn, da den ikke længere er den eneste atlantlufthavn i Grønland, og Air Greenland formentlig vil beflyve lufthavnen i Nuuk i fremtiden.

Nu har regeringerne i henholdsvis Grønland og Danmark dog indgået en aftale, som går ud på, at det danske forsvar vil gøre brug af lufthavnen i et omfang, mens Grønland beholder ejerskabet og kan benytte i Kangerlussuaq Lufthavn til civile flyvninger, såfremt man ønsker dette.

Det fremgår af aftalen, at Forsvaret vil afholde de løbende udgifter til vedligehold og renovering af landingsbanen, der desuden forkortes fra 2.800 til 2.500 meter, da det er en tilstrækkelig længde til de aktuelle opgaver, som det danske forsvar varetager fra lufthavnen. Det skriver Sermitsiaq.

Vil så vidt muligt benytte lokale ansatte
Det bliver lufthavnsoperatøren Mittarfeqarfiit (Grønlands Lufthavne), der vil stå for de serviceopgaver, som knytter sig til driften af lufthavnen, og de skal i så vidt muligt omfang løses af lokal arbejdskraft.

Netop det har betydning for befolkningen i området, da 60 af de omkring 500 indbyggere i bygden Kangerlussuaq hidtil har haft beskæftigelse med relation til Air Greenlands aktiviteter i lufthavnen. Landsstyreformand Múte Bourup Egede (IA) er tilfreds med, at man nu er nået til enighed.

”Jeg er glad for, at vi i fællesskab er nået frem til denne aftale, der både tilgodeser det grønlandske folk og Forsvaret. Vi har sikret fremadrettet, at lufthavnen fortsat er på vores hænder og kan benyttes af passagerfly og Forsvarets fly.”

I tillæg til at det danske forsvar kan gøre brug af lufthavnen, er det indskrevet i aftalen, at det amerikanske ditto ligeledes kan benytte faciliteterne.

Skaber rammerne
Næste skridt er, at udarbejdelsen af flere analyser sættes i gang.

Dels vil man undersøge Forsvarets behov for bygninger, krav til udstyr samt hvilke flytyper, der ventes at gøre brug af lufthavnen, ligesom det fulde aktivitetsniveau også vil tage højde for såvel den sikkerhedspolitiske situation som det kommende forsvarsforlig. Derudover skal man også have afdækket det fremtidig behov for kommerciel luftfart i Kangerlussuaq Lufthavn.

Det var Troels Lund Poulsen (V), der i øjeblikket er fungerende forsvarsminister, som underskrev aftalen på vegne af Danmark, og han understreger, at den i hans optik skaber et fundament, som der nu skal arbejdes videre med.

”Forsvaret løser vigtige samfundsopgaver for hele rigsfællesskabet. Derfor er jeg også glad for, at vi sammen med selvstyret har lagt rammerne for det videre arbejde for en model for Forsvarets fortsatte brug af Kangerlussuaq lufthavn. Det understreger vores prioritering og forpligtelser i regionen – også efter etableringen af de nye lufthavne i Grønland.”


Relaterede artikler:

Vestdanskerne vil til Grønland

Air Greenland vil fastholde ansatte i Kangerlussuaq

Første etape i Nuuk Lufthavn klar til besigtigelse